Digitale trender 2012 – oppsummering av fjoråret

Jørgen D. og Kristian P.

Digitale trender 2012 – oppsummering av fjoråret

Tjenestedesign En kommentar

Tradisjonen tro tar Jørgen og Kristian på tampen av året en kikk inn i den digitale krystallkula, og ser på hvordan neste års digitale trender vil påvirke oss i våre digitale liv. Men først en kikk på fjoråret! Innertier eller skivebom?

Heldigvis er det sjelden kjedelig å jobbe med et felt som er i så rivende utvikling som digitale medier. Ikke et år uten at det dukker opp noe nytt og spennende! Vi kan vanskelig si at 2011 har vært noe unntak. Her er et lite knippe av spådommene vi hadde for året vi snart har lagt bak oss, og vår egen vurdering av hvor godt vi traff. Kom gjerne med dine egne bedømmelser i kommentarfeltet.

TV – the comeback kid

TV – the comeback kid
Legg vekk iPhonen, frue, nu er det TV som gjelder!

Vi spådde

TV-en er den største skjermen i hjemmet ditt, men bortsett fra flatere, større skjerm og bedre oppløsning har det egentlig skjedd fint lite revolusjonerende på TV-fronten på evigheter. I mellomtiden har laptoper blitt kraftige og billige nok til å gjøre stasjonære datamaskiner like relevante som fasttelefoner, og Apple har revolusjonert både mobiltelefoner og nettbrett, med alle andre jaktende i hælene. Både Google og Apple lurte som gjedder i sivet – nå skulle det være TV-ens tur!

Du kan lese hele spådommen her.

Slo det til?

NEI. Steve Jobs siteres riktignok etter sin bortgang på at han har knekt TV-koden, men det gjenstår nå fortsatt å se. Skulle han likevel greie å løse det fra andre siden av grava ville det derimot ikke overraske oss det spor (mon tro om håret og neglene hans fortsatt vokser også). Men som Johan Hallesby så korrekt kommenterte allerede i fjor: Det må skje noe med innholdsavtalene. Det vil det nok, før eller siden. Kanskje allerede til neste år?

Lukkede sosiale nettverk

Lukkede sosiale nettverk
Like barn leker best

Vi spådde

Etter at Social media fatigue slo inn for alvor i 2010, som vi spådde året før, var det naturlige spørsmålet: Hva skjer nå? Om den sviktende entusiasmen var første steg, ville voksende irritasjon bli det neste, mente vi å vite. Det du faktisk er interessert i drukner i strømmen av alt det uviktige. At alle dine 400 nærmeste «venner» (deriblant slekt, kollegaer og gamle klassekamerater) skal se akkurat den samme siden av deg ville vært totalt meningsløst i god, gammeldags sosial omgang, men på nettet er det liksom godt nok?

Vi spådde mindre og mer lukkede sosiale nettverk. Og død over den rene kronologien – det må prioriteres for oss, vi kan ikke lese alt! Et år frem i tid kommer vi til å sammenligne kronologisk, uprioritert kommunikasjon med den tiden da e-post manglet spamfilter, påstod vi. Og selv om man må være spesielt interessert for i det hele tatt tenke over problemstillingen, mener vi at vi var inne på noe.

Slo det til?

DELVIS. Selve killer-funksjonene ved lanseringen av Google+ (som på denne tiden i fjor fortsatt var kjent som «Google Me») var  «circles» – kretser av kontakter som lar deg styre akkurat hvem som får se hva. Facebook fulgte raskt opp med (delvis) automatiserte lister, og blåkopi av Googles enklere styring av hvem som skal få se hva. Kanskje er det godt nok til at vi kan bli dradd opp av den sumpen det er å fremstå som minste felles multiplum av oss selv? Det er litt for tidlig å si om vi klarer å anvende det på en fornuftig måte ennå, men vi er på rett vei.

Men gir det oss nok digitale identitetsmarkører til at vi klarer å  være hele, sammensatte mennesker også digitalt? Gjør det at vi havner enda mer inne i våre digitale bobler? Det er to ting vi skal se på i forbindelse med neste års trender, så stay tuned!

Kampen om kredittkortet ditt

Kampen om kredittkortet ditt
Sikkert som banken?

Vi spådde

De siste årene har kampen stått om identiteten og nettverket ditt. Vi trodde for noen år siden at Yahoo!, Hotmail og Gmail ville klare å nyttegjøre at de eide på hele kontaktlisten din til å bygge sosiale tjenester, men de skuslet det isteden bort til Facebook/LinkedIn (og MySpace). Google har riktignok gjort comeback, og skal ikke avskrive helt, men må jo sies å være lovlig sent på banen, selv om det ikke har manglet på katastrofale forsøk de siste par årene.

Uansett – med nettverket ditt unnagjort, spådde vi at den neste kampen ville stå om lommeboka di. Der leder Apple, med millioner av registrerte kredittkort og 30% cut av alle kjøp, kun ett klikk unna. Vi så for oss at særlig Facebook og Google ville forsøke å step up their game.

Slo det til?

TJA. Google og Facebook er foreløpig ikke veldig mye nærmere, men bør ikke avskrives enda. Google har lansert Google Wallet, som lar deg bruke selve telefonen som kredittkort, og dersom de fleste Android-telefoner etterhvert lanseres med innebygget NFC-sender, kan dette fortsatt absolutt ta av. Facebook Credits brukes i praksis foreløpig kun til spill, men tanken om å selge gjennom Facebook virker fortsatt så forlokkende at det vil være vanskelig å tro at de aldri vil forsøke å få deg til å oppgi kredittkortinfoen en gang for alle.

I tillegg seilte en gammel slugger plutselig opp på sidelinjen: Amazon, som med sin egen avart av Googles Android (takket være at Android er open source-lisensiert) lanserte nettopp et nettbrett i billigsegmentet, Amazon Kindle Fire. Er det Amazon som til slutt skal klare å finne sin nisje parallelt med iPad i mediekonsum-markedet? De kan selge nettbrett med tap så lenge de kan selge deg nok innhold som bøker og filmer. Det kan ikke Samsung, for å si det sånn.

Her kan du se hele presentasjonen fra i fjor:

Digital trends 2011

View more presentations from Halogen AS

Frokostseminar om digitale trender 2012

OK, nok prat om snøen som skulle falt i år. Torsdag 24. november presenterer vi våre digitale spådommer for 2012 på Litteraturhuset i Oslo, og du kan komme å høre på!

Sjekk påmelding her:

Følg oss på twitter: @halo_kris og @Jorgen_Dalen