Webanalyse skaper ingenting

Eivind Savio

Webanalyse skaper ingenting

Digitale tjenester 5 kommentarer

Riv barrikadeneNår jeg har på meg analysehatten hender det jeg møter situasjoner hvor jeg skyver hatten bak i nakken og klør meg litt i hodet over beslutninger som blir tatt. I analysen ligger tonnevis med data og handlingsorientert innsikt tilgjengelig, men i stedet for å benytte seg av den blir beslutninger tatt basert på ”magefølelsen” eller ”jeg tror og mener”.

Vi som er vant til å benytte data som beslutningsstøtte kikker rart på designere, utviklere, markedsførere, beslutningstagere osv. etter at de har vært i aksjon, og lurer på hvorfor disse menneskene kjører avgårde på ”følelsen av noe” i stedet for å kikke på tilgjengelig informasjon for å ta bedre funderte beslutninger. Man skulle jo tro at det er interessant å være bedre i stand til å ta avgjørelser som vil øke inntekter, redusere kostnader eller forbedre kundetilfredshet? Men – det gjøres ofte ikke.

Grunn til å klø seg i hodet, ikke sant?

Jeg synes i hvert fall at det ikke er så smart. Men – samtidig er det en litt for ensidig måte å se det på.

Webanalyse skaper ingenting

Alle disse menneskene skaper noe. Det kan være nettstedsarkitektur, budskap, design, markedsføring eller kommunikasjon. Dette er det de tilbyr, og det er synlig. Analyse kan hjelpe de som skaper noe med å gjøre det på en bedre måte. Men – uansett hvor mye data vi har, dataene i seg selv skaper ingenting. Heller ikke innsikt basert på data skaper noe.

Data er hjelpemidler, og virkningsfulle også, men det er viktig å huske på at selv ikke all verdens hjelpemidler vil føre til noe om de ikke blir tatt i bruk.

Med andre ord, selv om alle webanalytikere skulle forsvinne fra jordens overflate i morgen ville verden gå videre. Magefølelsen har fungert i alle år. Enkelte har den egenskapen at det de ”har følelsen for” blir til gull. Analyse kunne hjulpet de til å skape diamanter, men mesteparten av verden er fornøyd med gull.

Analyse har enorm verdi, men kun om det er integrert. Selv om det er lett å riste på hodet av de som skyter beslutninger fra hofta, er det viktig å være klar over at svært ofte bærer ikke webanalytikere en pistol en gang. De er ikke der hvor beslutninger tas.

Riv barrikadene

Webanalytikere skaper kanskje ikke design og kommunikasjon like bra som spesialistene, men webanalysens form for skapelse er basert på input fra mange forskjellige perspektiver. Innsikten sammenfatter alle disiplinene, men for at det skal være verdt noe må vi alle komme sammen og samarbeide. Aldri før har mulighetene til å kommunisere, samarbeide og skape innovasjon vært så stor som nå i den digitale tidsalderen. Aldri før har muligheten til å virkelig ta forretningsbeslutninger av betydning vært bedre.

For å få dette til må kunstige skiller mellom avdelinger og spesialister rives. Webanalytikere tror verden sirkulerer rundt de, markedsavdelingen tror verden sirkulerer rundt de, PR tror verden sirkulerer rundt de.

I virkeligheten sirkulerer forretningsuniverset rundt sluttbrukeren og kunden.

La oss komme sammen og fokusere der. OK?