Hva skal du ha for nettverket ditt?

Kari Breidal

Hva skal du ha for nettverket ditt?

Digitale tjenester, Tjenestedesign 2 kommentarer


Skal jeg orke å bli med på enda en sosial tjeneste, skal jeg jammen meg ha betalt for det!

Lurer på om det var dette Kathy Savitt tenkte da hun fikk idéen til den sosiale shoppingtjenesten Lockerz, der du faktisk kan ende opp med feks en 42” flatskjerm hvis du bare er flink nok til å like, dele og adde.

Til tross for utbredt Social Media Fatigue seiler det stadig opp nye tjenester mange av oss føler vi bare må opprette en profil på; Google+, Path, Pinterest… Men ofte blir det med påmeldingen, fordi man ikke helt ser verdien av å bruke tjenesten.

 Klø meg på ryggen – så klør jeg tilbake

Dette er det tydeligvis noen som har skjønt. På Lockerz for eksempel, får man nemlig poeng for deltagelsen, som senere kan brukes til å handle varer i shoppen med.

En slags Pinterest møter Trumf-kort, altså.

Ellers om de selv sier det:

”Lockerz is the place where you can do everything you love to do online, all the while being rewarded for it. You can share photos and connect with friends, watch videos and listen to music, view and curate collections of Decalz, and shop the best brands, earning PTZ that allow you to reward yourself with huge discounts in the Shop.”

Sosial shopping eller venne-shopping?

Kort sagt får du poeng for det meste du foretar deg inne i løsningen.

Sosial Shopping beskrives som en måte å gjenskape følelsen av å shoppe sammen med venner, men er det flere som får noen ikke fullt så kule kjøpe seg venner-assosiasjoner på kjøpet?

På Lockerz får du altså poeng for blant annet hvor mange venner du inviterer inn til tjenesten, og hvor mye trafikk du genererer til siden. Skulle nesten bare mangle at du ikke fikk en premie for strevet?

Det blir litt som et godt gammeldags Tupperware-party, bare at eggeserveringssettet til vertinnen er byttet ut med en Nintendo Wii.

Likes til spottpris

Er det gammeldags å synes det er bittelitt guffent når kommersielle aktører er ute etter å sko seg på vennenettverket vårt?

Og hvor ektefølt er en like når en Mac Book Air er noe sånt som 4200 likes unna for avsenderen? Da blir må jo nødvendigvis definisjonen på hva man liker og anbefaler videre bli litt romsligere enn den er til vanlig?

På en annen side opererer ikke Lockerz så veldig mye annerledes enn for eksempel Facebook eller Pinterest, det er bare det at kjøps- og salgsprosessen er så mye mer åpenlys.

Kanskje man bare burde ta flatskjermen sin og holde tåta.

Sa du gratis?

Lockerz oppgir selv å ha over 19 mill i 145 land. Foreløpig har det ikke eksplodert i Norge, men det er bare et tidsspørsmål før denne eller en annen type sosial shopping-invitasjon dukker opp i en innboks nær deg.

Og sett fra en forretningsmessig vinkel må Lockerz kunne fastslås å være en suksess.

Pinterest er kanskje heller ikke så uskyldig som man skulle tro ved første loggin. For mens Facebook tjente penger først etter mange år, hevdes det at Pinterest en økonomisk gladhistorie allerede mens den var i beta. Uten at brukerne har sett noe til det. Sånn sett er det jo en befrielse at tjenester som Lockerz spiller med så åpne kort.

Men det betyr altså en kommersialisering av din digitalsosiale identitet, og spørsmålet er hva du synes om det?

For all del; du kan jo bare trykke reject neste gang det dukker opp en invitasjon. Det gjelder bare å ikke tenke for mye på hva man evt går glipp av og overhøre stemmen i hodet som hviner ”Ooooh, free stuff!”