Verdi framfor lengde – la innhold være helt!

Tine Kvisle Sletterød

Verdi framfor lengde – la innhold være helt!

Digitale tjenester, Tjenestedesign 7 kommentarer
Bilde av skrivemaskin på bord i et rom med bokhyller og store vinduer
Bilde: joo0ey

De siste årene har «alle» fortalt oss at godt innhold er kort innhold. Og at det meste som publiseres på nett er utdatert, kjedelig og bør kuttes. Men er det alltid slik?

Nå målene – så diskuter kvaliteten

Jeg mener at godt nettinnhold først og fremst skal skape verdi for deg og for brukerne dine. Verdien knyttes til målene og da trenger du ikke være så opptatt av at alt skal være så veldig kort. Brukervennlig? Ja. Nyttig? Absolutt. Underholdende? Gjerne. Men altså ikke først og fremst færrest mulig ord og færrest mulig sider.

Jeg er enig i at innholdet skal være «To the Point», men på en annen side må det også støtte målene for løsningen.

Her er en idé. Er det kanskje på tide å slutte å snakke så mye om lengde og mengde, og heller fokusere på hva innholdet faktisk skal gjøre for deg?

Godt innhold får jobben gjort

Det som kjennetegner godt nettinnhold er:

  • Det oppleves som interessant, relevant, meningsfullt og nyttig
  • Det har et budskap som blir forstått
  • Og det fører til ønsket konvertering
  • Det får jobben gjort

Godt innhold gjør at du når målsetningene dine! Kort er altså ikke alltid kort og godt. Og mye innhold trenger heller ikke være det samme som dårlig brukeropplevelse.

Om innholdet bare er interessant og nyttig nok, leser brukerne teksten i sin helhet. Da fungerer lange sider både på både desktop og mobil helt utmerket, for brukerne har ingen problemer med å scrolle vertikalt.

Halogens nye innholdsgruppe

Men vet norske bedrifter selv hvor viktig innholdet på nettsidene deres faktisk er? Er de bevisste på at det er innholdet i løsningen som gjør at brukeren er der i utgangspunktet? Og tenker de over at innholdet derfor trolig er den viktigste komponenten på hele nettstedet?

Det gjør vi. Derfor har vi satt sammen en egen innholdsgruppe som jobber nettopp med dette. Gruppa består av et tverrfaglig team med bakgrunn fra journalistikk, reklame og brukeropplevelse. På den måten kan vi best bistå kundene våre med akkurat det som skal til for å løse deres innholdsutfordringer.

I Halogen er vi kjent for å være lidenskapelig opptatt av de gode brukeropplevelsene, og vi vet at det ikke holder «bare» med målgruppeinnsikt, god informasjonsarkitektur, interaksjonsdesign og visuell kommunikasjon, analyse og målinger. Vi må også ha et godt budskap.

Innholdet må få være helten!

Innhold som tekst eller konsept

Men hvordan skal innholdet se ut? Tenker du at innhold på nett er det samme som tekstproduksjon? Godt innhold kan selvfølgelig bestå bare av tekst, men det kan like gjerne være et kreativt konsept som designere, tekstforfattere og strategiske ressurser jobber frem sammen. Jeg mener tverrfaglighet kombinert med innsikt om brukernes behov nettopp er nøkkelen for å skape det virkelig gode innholdet.

Når vi jobber med innhold ser vi hvert oppdrag som enestående, og vi vet å gi oppdragsgiverne våre råd deretter. Jeg mener det er skummelt å bli for generaliserende og tabloide når vi jobber med innhold. Det finnes faktisk ingen lettvinte løsninger for god kommunikasjon. Hvert oppdrag – stort eller lite – må sees for seg.

For å si det på en annen måte: godt nettinnhold avhenger av hvem som skal si hva til hvem.

Eller hva mener du?

 

Blogginnlegget er skrevet sammen med Kari Breidal.