Augmented Reality i Norge – bare fjas?

Tone Nordbø

Augmented Reality i Norge – bare fjas?

Digitale tjenester 16 kommentarer

AR har de siste årene vært forventet å bli det nye store. Her på Kjøkkenfesten ble det spådd til å ta av i 2010. Nå har vi ventet i noen år, og det vi har sett er at det har kommet flere AR-apps, de fleste for reklame. De siste var fra Trolljegeren, Viking, Tine og Gilde. Sistnevnte floppet som kjent fordi den var for stor til å laste ned på mobilnettet.

Nyttig AR

Reklameappene har hatt varierende kvalitet, men noen av dem har fungert overraskende bra. De bærer derimot alle preg av at det er tatt et valg om teknologi før konseptet var på plass.

Det virker som om utviklerne har stilt seg spørsmålet ”hva kan vi lage med AR?” istedenfor ”hvilken teknologi må vi bruke for at konseptet vårt skal fungere best?”

En slik tankegang er kanskje grei nok når man er gira på å teste ut ny teknologi, men nå er AR langt ifra nytt lenger, og kan nok brukes på bedre måter. Har disse reklameappene egentlig hatt noe for seg, eller er det bare fjas? Det er forståelig at det er reklamebransjen som har begynt med dette, men er det ikke på tide at flere slenger seg på?

Jeg savner norsk augmented reality som faktisk gir brukeren noe av reell verdi.

Drømmen

Hva med for eksempel AR-løsninger for:

  • Å ”prøve” klærne man ser på i en nettbutikk?
  • Bruk innen helsevesenet?
  • Utdanning?
  • Å løse enkle oppgaver i samme gate som posten i USA gjør med AR-løsningen hvor man kan finne ut hvor stor eske du trenger til pakken du skal sende (se video under)?

Har jeg gått glipp av noe? Finnes det en norsk AR som har noe for seg?

Hvis ikke, hva slags AR ønsker vi at noen lager? Og hvor langt unna en nyttig AR er vi?