An Event Apart 2012: 3 dager med innhold, webdesign og CSS

Silja Nyhus og Tone Terum

An Event Apart 2012: 3 dager med innhold, webdesign og CSS

Digitale tjenester, Fra Halogen, Tjenestedesign 3 kommentarer

I forrige uke var vi på konferansen An Event Apart (AEA) 2012 i Boston; en konferanse for de som lager nettsteder.

Skisse av en sitat der det står "Design that does not serve people does not serve business"
Bilde fra Mike Rohdes sketchnotes fra An Event Apart i Minneapolis 2011.

Fokuset var på innhold, design og front end, og hovedbudskapet var: ”Design that not serve people, does not serve business”.

Content is still king

Vi dro til Boston pga. innholdet i konferansen. Viktigheten av innhold var også et av hovedbudskapene der.  For brukerne kommer til nettstedet ditt for innholdet. De kommer ikke for interaksjon eller for å navigere.

Jeffrey Zeldman, en av grunnleggerene av konferansen, var i sitt innlegg opptatt av at designet må skapes rundt innholdet i en løsning. ”Design uten innhold er ikke design, men dekorasjon”, presisterte han, og viste til at designprosessen ofte er preget av at innhold er siste ledd i prosessen.

Skjermdump av en Twittermelding fra Lillian Olsen

En mobil revolusjon

Mobilen er allerede et massemedium.  På verdensbasis selges det i visst flere iPhones hver dag enn det fødes barn. Og i 2013 vil mobilen være den mest brukte enheten for å komme på nett.

Ifølge Luke Wroblewski (LukeW), forfatteren av boken «Mobile First», har f.eks Paypal-transaksjoner over mobil økt fra 141 millioner i 2009 til 4 milliareder i 2011.  Med disse tallene parkerte han effektivt myten om at brukere ikke handler på mobil.

Det er ikke lenger noe poeng å lage egen strategi for mobile løsninger, mente LukeW, og understreket: «Increasingly mobile strategy equals strategy”.

Skjermdump av en Twittermelding

Mobilt innhold = web innhold

På samme måte som desktop er forskellig fra print, er mobil også forskjellig fra desktop. Likevel er mange mobile nettsider preget av å være en nedskalert og strippet versjon av desktopsiden. Men mobil er i ferd med å bli  den primære kanalen på nett, og brukerne ønsker ikke mindre innhold på mobilen sin.

Så «sett innholdet i sentrum og ikke kast bort dyrebar skjermplass på menyer og navigasjonselementer», lød anbefalingen.

Ifølge mobilguru Josh Clark er innhold som ikke er relevant for mobil heller ikke interessant for løsningen på web. Karen McGrane, spesialist på bla. innholdsstrategi, presiserte på sin side at innholdsprodusenter alltid må huske på at innholdet skal vises i ulike flater og kanaler.

Slank sidene, ikke innholdet

Flere av foredragsholderne på konferansen vektla at det viktigste designere og utviklere kan gjøre for å bedre brukeropplevelsen – spesielt på mobile plattformer –  er å tenke lasting av siden. 40% av potensielle kjøpere vil gå fra siden om den ikke har lastet etter 3 sekunder.  Prioriter altså opplasting av det viktigste innholdet først!

Her er noen av slanketipsene:

  • Identifiser det kritiske innholdet for løsningen din
  • Sørg for at dette blir lastet og presentert først
  • Deretter presenterer du det sekundære innholdet

Skjermdump av en Twittermelding

Mobil først?

Men hvordan kan vi lykkes med å få god presentasjon og interaksjon når alt skal kunne vises i en rekke ulike flater?  Tre hovedveier som ble vektlagt på AEA var:

  • Responsivt design – tllpasning av design for forskjellig skjermstørrelser
  • Mobiloptimalisert webløsning – tilpasning av design og interaksjon, krever mobilgjenkjenning
  • Mobiloptimalisert applikasjon (native app) – full utnyttelse av teknologi i mobil eller tablet, tilgjengelig via AppStore, Android Market etc.

LukeWs mantra er Mobile first. Poenget er ikke nødvendigvis å designe for mobiltelefonen først, men å ta innover seg den mobile platrformen – muligheter og bregrensinger ved å utnytte teknologien og være gjerrig med plassen på grunn av skjermstørrelsen.. Å designe for alle bruksområder og kontekster er umulig, men det er viktig å ha i bakhodet at du skal designe for avbrytelser og delvis oppmerksomhet, eller som mannen i grønt sier: ”Partial attention requires focused design”.

Responsivt er uunngåelig

Responsive design er svaret når du kun ønsker layouttilpasninger av innholdet. Da kan du designe løsningen slik at den fungerer for ulike skjermstørrelser. For et responsivt design vil innholdet flytende tilpasse seg. Det er viktig å ikke lage brytningspunkt (breakpoints) i forhold til skjermtyper, de er stadig i endring. – Lag heller breakpoints i forhold til innholdet, oppfordret LukeW.

Hovedutfordringen for responsiv design er annonsering, som flere foredragsholdere trakk fram som et uløst problem. Annonsering i dag er basert på faste størrelser, mens responsiv designs natur er at innholdet skal endre størrelse og plassering for å kunne vises på mindre skjermer. Det ble ikke konkludert på dette området, men mye tyder på at annonsører må endre sine forretningsmodeller.

Responsive design er likevel ikke svaret på alt, både spesialtilpassede mobile webløsninger og både navtive apps kan fungere bedre når du ønsker å optimalisere for mobil.

Intuitivt design

Jared Spool fikk æren av å avslutte konferansen med å minne oss på hvor viktig det er at designet er intuitivt.

– Ikke la designet komme i veien for løsningen, understreket han. For ”Intuitive design keeps your attention on the right place”. Spool påpekte at 20% av kundene står for 80% av omsetningen, og at vi må være sikre på at vi designer nettopp for de viktigste kundene. Designet må være intuitivt for dem.

Dermed ble ringen sluttet med at brukerinnsikt er essensielt for å lage gode brukeropplevelser – for alle enheter.