Ledere i sosiale medier – resultater foran retweets

Jørgen Helland

Ledere i sosiale medier – resultater foran retweets

Digitale tjenester 21 kommentarer

Generelt sett trenger ikke ledere ha en aktiv tilstedeværelse i sosiale medier for å lykkes. De trenger ikke å blogge for å komme fram med sitt budskap, de trenger ikke å være på Instagram for å vise hva de ser på og de trenger ikke daglig twitring for å bygge kultur i virksomheten de leder. De trenger å nå mål.

Halvtygde sannheter om ledelse og sosiale medier

Mye av diskusjonen rundt ledere i sosiale medier dreier seg om hvordan man vurdrerer et par halvtygde sannheter i en eller annen versjon:

  1. Mind the gap – kløften mellom de som ikke deltar og dermed ikke forstår seg på sosiale medier og hele samfunnet. Newsflash! Den blir større og lederne ramler av og blir avdanka, asosiale og gammeldagse.
  2. Alle født etter 1978 (eller et eller annet vilkårlig årstall som er nærmere nåtiden enn det året den gjengse topplederen er født, for eksempel 1959) er oppvokst med sosiale medier og hvis ikke lederne også kommuniserer gjennom sosiale medier når de ikke gjennom til sånne som meg (som tilfeldigvis er født i 1978)

Disse to tesene bygges gjerne opp med argumentasjon som «ledere som ikke deltar kan ikke forstå». Resultatet er et faglig grunnlag som er oppstått i vakuuuumet mellom sosiale medier-hype og ledelsesteori. Dette grunnlaget er rett og slett ikke er godt nok.  Det ikke tar høyde for hva alle lederne faktisk skal oppnå. For ikke alle bruker offentlig kommunikasjon som kulturbygging. Ikke alle virksomheter trenger synlige ledere og noen trenger 50 halvsynlige ledere i sine respektive fagmiljøer.

Det er bare tull å tro at ledere som ikke selv bruker sosiale medier ikke kan forstå hva sosiale medier kan gjøre for dem eller for virksomheten deres. Alle som har en jobb vet at det finnes egne systemer for kompetanseheving og innhenting.

Det faglige grunnlaget er likevel egnet for en del konkrete utfordringer. Et par av dem er menneskeliggjort av lillabloggeren Anita Krohn Traaseth i HP Norge og Steinar Olsen i Stormberg. Jeg tror at deres tilstedeværelse i sosiale medier er positiv for virksomheten. Men de er på ingen måte egnet for å være en standardmal for ledere i sosiale medier. Akkurat som ikke Steve Jobs-malen er egnet for å drive PST eller Jack Welch passer for New Vinny Kebab.

Kategorisk hyllest til «sosiale ledere» er faglig feilspor

Jeg tror fast og holdent på modig, åpne og inkluderende ledere kan oppnå gode resultater. Som ansatt og motvillig seer av Skavlan liker jeg også at ledere viser seg som ekte mennesker, med fritidsaktiviteter, familier, en musikksmak, spennende eller kjedelige feriedestinasjoner og gjerne med et faglig engasjement.

Men aller mest liker jeg ledere som oppnår resultater. Og historien, samt nåtiden, og garantert også framtiden, viser at ledere vil ha suksess uten et personlig engasjement i sosiale medier. Jeg tror mange har mye å hente på deltakelse, men en kategorisk hyllest til «den sosiale lederen» (jeg merker at jeg blir kvalm når jeg skriver den betegnelsen siden den er så full av søtladet sosiale medier-konsesurisme) er et faglig feilspor. Vi som rådgivere må legge til rette for økt forståelse og bedre nyansering knyttet til ulike lederroller og -typer. One size fits none.

Er kommunikasjon virkelig så viktig?

Helt nede i dypet av utfordringene for ledere og sosiale medier ligger «kommunikasjon som strategisk virkemiddel». Mange som deltar i det offentlige ordskifte er selv kommunikatører som surfer på sosiale medier-bølgen. De selger bøker, foredrag, gode råd, god stemning, likes, retweets, merkevarebygging og bedre omdømme.  Det er helt naturlig at de mener at kommunikasjon er ekstremt viktig.

Jeg selger også disse tingene og jeg mener også at kommunikasjon er viktig i svært mange tilfeller. Men for å gi gode råd til ledere pålegger jeg meg å se ledernes utfordringer i virksomhetsstrategisk lys. Bidrar lederens offentlige kommunikasjon til at virksomheten lykkes? Det spørsmålet bør alle ledere stille seg.

Med en helhetlig tilnærming til digital kommunikasjon kommer ledere og virksomheter lengre.

Mer moro om ledere og sosiale medier:

Hans-Petter Nygaard-Hansen: Ledere og sosiale medier – forskjell på å forstå og utføre

Delvis inspirasjon for dette innlegget: Diskusjon på LinkedIn om ledere og sosiale medier

Torbjørn Aas: Politimester og leder – sosiale medier som verktøy for å oppnå resultater

Joachim Viktil: Hvordan påvirker sosiale medier ledelse?

Meg selv: Sosiale medier for ledere