Modig annerledeshet – nye Gjensidige.no

Jørgen Helland

Modig annerledeshet – nye Gjensidige.no

Tjenestedesign 39 kommentarer

Ukas snakkis i nettnorge er utvilsomt det nye nettstedet til Gjensidige. Nettstedet inngår som en sentral del i en større kampanje og skal bære forsikringsgigantens nye kommunikasjonskonsept «Det er godt å være forberedt» i det digitale landskapet.

Gjennomdigitalisert bransje

Bank og finans var tidlig ute med digitaliseringen av kundeopplevelser. Få bransjer har effektivisert bort filialer og kundebehandlere i like stor grad de siste 10 årene. Da Storebrand lanserte sitt nye nettsted i 2007 vakte det oppsikt (les gjerne Jostein Magnussons glimrende blogginnlegg om nettstedet) . Det føltes som et steg videre. Oppnår Gjensidige noe av det samme med sin annerledesside?

Kommunikasjon på nett dreier seg om å forstå målgruppene og forstå konteksten de befinner seg i når de forholder seg til digitale løsninger. I dette tilfellet gjør Gjensidige en rekke større kommunikasjonstiltak i tillegg til nettstedet. Disse vil prege hvordan mange besøkende møter nettstedet og forhåpentligvis «forklare» mye av annerledesheten.

Det er også viktig å understreke at det er veldig mye mer som er med på å avgjøre folks kundeforhold til Gjensidige enn markedsføring, kommunikasjon og nettsted.

En ikkedesigners syn på designting

Mye kan sikkert sies om brukeropplevelsen og det er garantert noe rot med redirects og annet pirk. Kommentarfeltet er åpent for alle som vil dokumentere egne ferdigheter ved påpeke feil og mangler.

Jeg er drevet webhode og ser uttallige nettløsninger hver dag. Men jeg er ingen designer.  Her er en del betraktninger fra en som ikke er designer men som mener noe om design.

Illustrasjonsbonansa – Det passer med små illustrasjoner og ikoner inn i de litt lekne uttrykket. Noen vil nok si at det kanskje er litt barnslig, men jeg tror det gjør jobben sammen med det  pedagogiske innholdet.

Men.. Jobber det ikke folk i Gjensidige? Jeg vil ikke si at nettstedet fremstår som kaldt eller noe slikt, men jeg finner ikke et eneste ekte menneske på hele nettstedet. Til og med på det stedet der jeg virkelig forventer noen trygge kundemedarbeidere er Gjensidige borte. Poenget er ikke at jeg er en slik sosiale medier-kis som mener at alt skal være ekte og «vi snakker bedre med et ansikt foran oss enn en logo» (altså.. det mener jeg jo, men der er litt på siden av det jeg prøver å si her), men hjelper denne avstanden brukerne og Gjensidige til å nå felles målsettinger? Jeg er jammen ikke sikker.

Og…

Ansiktsløse Gjensidige folkHvor er ansiktene? – Det er beint fram skummelt at Playmo-illustrasjonene ikke har ansikter. Jeg har vonde drømmer som er hyggeligere enn brudepar uten ansikter og ansiktsløse babyer.

Trygghet uten rammer?  Det er ikke vanlig at norske bank- og finansnettsteder har såpass flytende rammer, så mye hvitt rom og så lite struktur. Jeg nøyer meg med å konstatere at det er ukonvensjonelt. Og konvensjoner er der for å gi folk faste holdepunkter og trygghet på at det de gjør er riktig. Er det derfor modig eller dumdristig å utfordre folks «trygge rammer og faste avtaler» på denne måten?

Som småbarnspappa som faktisk er i kjøpsmodus merker jeg likevel at jeg ender med å lese videre, klikke litt, scrolle litt. Det flytende gir en form for flyt.

Scroll over Beethoven – scrolling er definitivt det nye klikket og på forsiden til Gjensidige må jeg faktisk trekke tofingrene fire ganger over touchpad´en for å komme til bunns. Og det er jo viktig info også på scroll nr. 2 («Slik melder du skade»). Her er det interessant å tenke på mange som sitter på ulike maskiner. Mange påpeker at det er mye lettere å scrolle på Mac enn det er på PC, og at det på nettbrett i mange tilfeller er mye enklere å scrolle enn å klikke. Dette er altså nok et dristig valg og det er lett å argumentere for at det er fremtidsrettet. Men er det riktig nå?

Forberedt på å gjøre noe annerledes

Dette er et annerledes nettsted. Og i en bransje der jeg tipper at mange sliter med å finne fram til hva som lønner seg for deres situasjon og vegrer seg for sette i gang de store prosessene det faktisk er med å innhente tilbud fra ulike selskaper, kan et nettsted av denne typen utgjøre en forskjell. Det er modig av Gjensidige å gå i en annen retning enn konkurrentene og det er modig å bryte med en del vedtatte konvensjoner rundt hvordan nettsteder skal se ut. Folk må altså være forberedt på å forholde seg til nettstedet på en annen måte enn det de forventer.

Men det er lite poeng i å være modig for modighetens skyld. Og jeg lurer på hvorfor det har vært viktig å gjøre det så annerledes. De snakker om (i Kampanjesaken som er lenket til under) at de «skal bryte med språket i kategorien». Da må de være annerledes. Hvordan nettstedet er en del fundamental del av det moderne «kommunikasjonsspråket».

Jeg tror hvert fall at de bryter med forventningene folk har til nettstedet deres. Og det kan være en god ting.

Les også: sak i Kampanje om Gjensidiges nye profil

OBS: Gjensidige er kunde av Halogen innen webanalyse. Vi har også vært involvert i å utvikle retningslinjer for innholdsproduksjon til det nye nettstedet. Jeg har ikke vært involvert i noen av prosjektene.

Innlegg som har kommet i etterkant:

Torbjørn Helland Solhaug gjesteblogger på IAllEnkelhet om nettstedet og manglende tilgjengelighet.

Magnus Revang og Stian Krosby og Anders Nærø Tangen i Bekk skriver om hvordan de har jobbet med nettstedet.