Endringsforsetter for digitalhoder

Jørgen Helland

Endringsforsetter for digitalhoder

Digitale tjenester 23 kommentarer

Ikke alle bruker jula til ro, ettertanke og kynisk planlegging av vårsemesteret. Noen bruker jula til selvkos, skryt, feting og håper å finne mandelen under regnbuen. Hvis du jobber i en av disse virksomhetene som egentlig ikke har en digital plan for 2013 har jeg laget en liste med passende nyttårsforsetter som dere kan smøre dere inn med i frostrøyken og glemme i februar. Mix and match og start endringen nå!

1. Vi skal på vekta hver uke!

Enten det gjelder nettsteder, e-postkampanjer, besvarte telefoner, leads, høyden på seddelbunka, likes eller antallet negative kommentarer på diskusjon.no… mål det! Virksomheten din vil tjene på å vite hva som skjer, putte det inn i et kvantitativt rammeverk og lære av det. Dere må naturligvis ha målsettinger å måle opp mot, men det har dere allerede på plass.

Fortsatt fortsett tas ut slik:

  • lag et dashboard med de viktigste tallene fra ulike plattformer
  • lag en månedlig rapport – skriv egne vurderinger av alle tallene
  • rutiner er til for å følges – bestem deg for hva du skal lære og når du skal lære det. Torsdager er en fin dag for rapportering.

2. Vi skal skrote skrotet!

Dette er året da dere legger ned tiltak som ikke funker. Bloggen har null lesere og null håp for forbedring? Skrot den! Nivå 4-sidene leses av ingen og trekker ingenting fra Google? Skrot dem! Gjør noe nytt, fiks problemene eller kast det på bålet sammen med Second Life-øya deres!

Forsettets frie fortsettelse:

  • Følg Forsett 1 og skaff deg en oversikt over hvilket innhold som funker på nettstedet
  • Gi alle tiltakene dine en karakter fra 1-10 på antatt effekt og del på innsatsen dere legger ned. Brøken er en god indikator på hva som kan være skrotbart.

3. Vi skal trimme innholdet på nettsida vår!

Når var sist gang du gikk gjennom tekstene på nettstedet deres? I fjor, sier du… Da er på tide å ta en gjennomlesning og tweake og jokke på punktumer, setningssammensetninger, bildetekster, overskrifter og lenker. Sannsynligheten for at du kan gjøre innholdet mer spennende, mer direkte, mer tydelig og mindre kjedelig er overveiende høy.

Slik gjør du det:

  • Les gjennom en side per dag – kopier teksten inn i .txt og pirk i vei – se også om du klarer å lage en ny tekst som er helt annerledes
  • Publiser i en fei – det er ingen få som oppdager det likevel. Sørg for at du holder oversikt over sidene du endrer og legg på tallene fra pnkt. 1 hver torsdag. Er det flere lesere? Går sekundene på sida opp? Good times!

4. Vi skal lære mer om målgruppene våre!

Noen virksomheter er redde for å vite mer om målgruppene. Andre vet mer om dem enn de vet om seg selv. Sistnevnte er nok å foretrekke, men dere bør legge dere et sted i midten og skaffe dypere innsikt i målgruppene. Se om dere kan lære mer om interesser, behov og drivere for kjøp. Kanskje vet dere mye allerede men dere bruker ikke innsikten i digitale flater. Supplér med demografien, men ikke gå i fella å tro at når dere er i mål når dere har beskrevet målgruppene ut fra alder, kjønn, utdanning og bosted.

Her er en vei å gå:

  • Bruk et bilde av en person som er i målgruppen og tenk gjennom hva du tror dette menneskets greie egentlig er. Er det en ambisiøs karrierejeger, en tiltaksløs bloggleser eller en kanskje en driftig familieorganisator? Disse kan befinne seg i samme demografiske gruppe, men det er fundamentale forskjeller i måten de møter dere på.
  • Putt på noen tanker om hvordan målgruppene oppfører seg på nett. Hvor modne er de egentlig? Nettbank og flybillettkjøp, javel. Men hva med nett-TV, profesjonell nettverksbygging, familieorganisering på Facebook eller jobbemail på mobilen?
  • Prøv å se din egen virksomhets tiltak i digitale flater med målgruppenes øyne. Er det nødvendig å tilpasse sida på Facebook til ledermålgruppa vår? Er nettstedet egentlig intuitivt å enkelt å bruke for 17 år gamle Beleibers?

5. Vi skal se bedre ut!

Altfor mange undervurderer viktigheten av hvordan ting faktisk ser ut og hvordan de ser ut for ulike målgrupper. Dette er spesielt framtredende når det kommer tiltak i sosiale medier, men er også gjeldene for nettsteder, e-postmaler og intranett.

NB: dette betyr ikke at alt skal bli finere. Det betyr at dere må tilpasse hvordan dere framstår i henhold til målsettinger opp mot målgruppene. Noen vil ha stygt design (fordi de liker «billig») – det må dere ta høyde for.

Men dette er året da fokuset på kvalitet, ettertanke og respekt for de som bryr seg om dere faktisk betyr at dere må gjøre noe. Begynn med basics: god oppløsning på bildene på Facebook, at powerpointene deres ikke ser ut som logogulp fra en treåring, at teksten på Twitterprofilen ikke har skrivefeil eller z´er der de ikke hører hjemme.

Husk hva du har lært om målgruppene dine i pnkt 4. og kom i gang!

Personlige nyttårsforsetter for digitale ildsjeler

En ting er jobben. Men endring begynner jo først og fremst med oss selv. Her er noen forsetter for dere som enda ikke har bestemt dere:

  • Vær mindre på Facebook – mer på fagblogger
  • Velg konferanser basert på faglig utbytte
  • Bli bedre på det du har – motstå fristelsen til å teste ut de tre neste hypene
  • Ikke få angst neste gang Facebook endrer noe
  • Slutte å sjekke alt hele tiden
  • Bli flinkere til å snakke sjefespråk
  • Kommentere dette blogginnlegget

Ha et herlig 2013!