Krise i en digital hverdag

Jørgen Helland

Krise i en digital hverdag

Digitale tjenester 2 kommentarer

I dag er våre øyne rettet mot gisseldramaet i Algerie. Hvordan spiller dette seg ut i en digital nyhetsverden?

Tradisjonelle medier best

Tidligere store hendelser har vist at digitale medier er ypperlige kanaler for oss som ønsker å følge med. Nettavisene produserer innhold fortløpende og klarer å gi folk oversikt over hva som har skjedd i løpet av sekunder via forsidene. Dette er det vi forventer av dem.

Vi forventer også at vi får se ting i sanntid. Pressekonferanser skal vi kunne se på både TV og nett. Og denne gangen har både VG, Dagbladet og NRK  egne direktesentre som samler sammen informasjon om saken. Disse fungerer veldig godt for folk som føler at de har all bakgrunnsinformasjonen og trenger det som skjer akkurat nå. Jeg synes at NRKs er best i så måte da den er ryddigere og ikke blander sammen redaksjonelt innhold med det som kommer fra publikum.

Det er åpenbart at de tradisjonelle mediene nå for alvor forstår sanntidskommunikasjon. Og i denne saken er de overlegne sosiale medier til å få fram informasjon og distribuere den raskt. Det henger nok sammen med at det er lite for folk å ta del i, lite å mene noe om. Det kommer heller ikke ut mye innhold fra In Anemas, eller om selskapenes operasjoner i Algerie, eller gislene og dermed er det lite å dele. Når situasjonen nå er uavklart er det faktisk lite for folk å gjøre i digitale flater utenom å følge med. Det kan endre seg raskt.

Aktører med digitale musestemmer

Det er interessant å se nettsidene til både Utenriksdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet ikke på noen måte reflekterer at det er dette som er den viktigste saken i landet akkurat nå. Jo, de har nyhetssaker, men det skinner gjennom at de konsentrerer seg om å kommunisere med andre medier heller enn å komme ut med relevant innhold. Og det er tross alt det viktigste, men jeg synes likevel de kunne gjort mer for å tilfredsstille de som ønsker å vite mer. De har blant annet mye bakgrunnsstoff som kan være relevant for noen, ikke minst for journalister med liten tid og stor skrivevilje.

NB: jeg glemte helt å legge inn lenke til Kriseinfo.no – her finner man i det minste litt mer informasjon fra myndighetene. Hvordan brukerne skal finne nettsiden er det derimot værre med. Jeg finner ingen lenker til denne fra de andre nettstedene.

Det samme gjelder egentlig Statoil selv om deres forside i det minste presenterer en slags melding om situasjonen og telefonnumre for presse og pårørende. Disse har også bakgrunnsinformasjon om anlegget og deres operasjoner i Algerie som kan trekkes fram i denne situasjonen. BP, som jo burde være på ballen i en krisesituasjon, nøyer seg med en snever pressemelding.

Litt avhengig av hvordan situasjonen utvikler seg kommer vi til å se ulike digitale løsninger på å få ut informasjon. Spørsmålet er bare hvem som sitter igjen med den beste løsningen på sine utfordringer knyttet til saken.