Fire å følge for digitalfolket

Jørgen Helland

Fire å følge for digitalfolket

Digitale tjenester En kommentar

Noen bruker tid og budsjetter på musikk- og interaktivkonferansen og hypemaskinen South By Southwest i Austin, Texas denne helga. Jeg bruker tid på det jeg har rett foran meg. Yankee stay home!

Legelisten flytter grenser

Fjorårets mest interessante nettnyhet er åpenbart rate-my-doctor-tjenesten Legelisten.no. Idéen grenser til gammeldags, for det er åpenbart at det er et behov for en strukturert oversikt over landets fastleger der folk får lov til å si hva de mener om dem. .

Det er viktige spørsmål som må stilles. Er det riktig at folk skal omtale medisinske tjenester som jo går mye lengre inn i privatsfæren enn restaurantbesøk og skokjøp? Kan tjenesten misbrukes av leger og andre interessenter som ønsker å sverte leger? Vi vet jo at reisende truer med dårlige anmeldelser på Tripadvisor mot å få bedre service. Det er jo et poeng med selve «legetjenesten» – hos legen skal vi først og fremst bli friske, hyggelig service er faktisk ganske langt nede på lista.

Legelisten har gjennomarbeidede vilkår for å legge inn en vurdering av en lege og de gjør både manuell og teknisk moderering av innhold. Tjenestens troverdighet avhengig av at folk bruker den skikkelig. De er godt i gang med å bygge en kultur for oppriktighet, du finner ikke mange useriøse eller udokumenterte anmeldelser.

Men før eller siden tror at de må kreve mer informasjon om anmelderne enn en e-postadresse. At brukernes anonymitet mot andre brukere er et premiss for tjenesten, og gjerne mot legene, er på det rene. Men det betyr ikke at tjenesten ikke kan be om mer solid identifisering for så å holde denne informasjonen utilgjengelig. Kåre Bakken skriver godt om noen av konsekvensene ved anonymiteten.

Med mindre legestanden eller det offentlige stikker kjepper i hjulene på tjenesten spår jeg en lys framtid for Legelisten. Men de må fortsette utviklingen av tjenesten. De må bygge en forretningsmodell som gjør at de klarer å holde høy kvalitet på innholdet samtidig som de har mye mer volum. En skikkelig glipp i innholdskontrollen og tjenesten kan oppleve et tungt omdømmefall. Tjenesten bør spille på lag med legestanden. Ikke følge et naivt kunden-har-alltid-rett.

Det er et usedvanlig godt trekk at de er framoverlente i kommunikasjonen. De ber om innspill og de forteller om tankene bak og hvordan de jobber på bloggen sin. Som med leger er lyttingen veldig viktig. Men de må også se på de reelle symtomene, og da må man noen ganger gjøre motsatt av det pasientene vil…

re:think – frisk i form og innhold

Konferansen nærmer seg utgave nr. 4 og har utmerket seg med dyktige, internasjonale foredragsholdere. Men det mest interessante med det hele er egentlig alt de gjør utenom selve konferansedagene. Et tungt fokus på innholdsmarkedsføring, blant annet med blogginnlegg fra en rekke kjente, norske aktører som skriver godt og løfter blikket og bruken av video gjør at vi kommer nærmere en del av foredragsholderne før vi ser dem på scenen. Tilgjengeliggjøring av foredrag i etterkant gjør at konferansen lever. Sjekk noen av videoene her.

Det som er virkelig interessant er at kommunikasjonen er skrudd sammen rundt primus motor Arnt Eriksen. Han bærer arrangementet og han opp en del av oppmerksomheten rundt konferansen. Denne kuratortilnærmingen er ikke vanlig i Gamle Noreg! Om det funker for deg er vel kanskje avhengig av om du synes at Arnt er en fin fyr eller ei. Men at det gir konferansen et tydeligere mandat og en klarere stemme (med ditto skjeggkledd ansikt) er helt klart.

Jeg må også legge til at jeg virkelig setter pris på at en konferanse virkelig ser og føles annerledes ut. Det grafiske uttrykket og de snedige tekstene i annonsene vitner om høyt, faglig ambisjonsnivå og vilje til å tenke detaljert der mange ville ha slurvet. Bravo!

rethinkkonferansen

Norrøna er seg selv lik

På mange måter ser det deilig befriende ut å jobbe med noe så visuelt og vakkert som norsk natur og klærne som passer i den. Men det krever også mye kreativitet å ta drømmene ut i digitale flater på en troverdig måte. Når man møter Norrøna digitalt er det to ting som står fram over alt: produktene og naturopplevelsene. På Facebook, på Instagram, på nettstedet og i iPadmagasinet er det de to tingene som går igjen. De kunne falt for fristelsen å utvide spekteret, vi går tross alt i Norrøna på kontoret i dette landet, men jeg synes de er flinke til å begrense seg.

Så får det heller være at nettstedet er mer rotete enn reisebagen til en skiboms fra Voss.

Sosial bokvinter – Marthinsen, Staude, Aalen, Tangen og Volan

Det er godt å se at det skrives mye om sosiale medier i Norge. Denne vinteren har vi fått to nye papirskudd på digitalstammen i form av Cecilie Staude og Svein Tore Marthinsens Sosial Kommunikasjon og Ida Aalens En kort bok om sosiale medier. På mange måter oppsummerer de hvor vi er i begynnelsen av 2013.

Kart Fredrik Tangen har lest begge bøker og mener mye om begge to. Det er godt å se at noen utenfor vår egen lille digitaldam vurdere faglitteraturen vi omgir oss med. I denne sammenheng er det spennende å lese Marthinsen og Staudes svar til Tangen. Utrolig og beklagelig nok har jeg ikke klart å finne denne teksten i digitalt format noe sted. Noen som har?

Ingeborg Volan er et durkdrevent digitalvesen som anmelder bøkene for fagbladet Kommunikasjon. I likhet med Tangen er Volan mer begeistret for Aalens bok enn hun er for Staude og Marthinsens. Strengt tatt fortjener disse anmeldelsene vel så mye kommentarer som Tangens innlegg i Dagens Næringsliv.

At bøkene leses og diskuteres er viktig. Om det er noe vi kan kalle et fagmiljø for sosiale medier er det avgjørende at vi får innspill fra de som ikke sjekker inn på hver eneste event i Austin, Texas denne uka. Følg fagdebatten og følg de norske delegatene på South By Southwests ultratwitring under hashtaggen #SXSWNO. Forvent nytt vokabulær neste uke!

God helg!

  • Kp

    Takk for fin oppsummering!