Du er hva du liker

Kari Breidal

Du er hva du liker

Digitale tjenester 14 kommentarer

En ny studie fra Universitetet i Cambridge viser at hva du liker på Facebook, avslører litt mer om deg enn du kanskje hadde tenkt. Personligheten din, hvor du står politisk og seksuell legning er bare noe av det ”like-mønsteret ditt” kan sladre om.

Studien er basert på 58.000 frivillige Facebook-brukere, som ga forskerne tilgang til sine profiler og likes. En del av de frivillige tok også personlighets- og intelligenstester i tillegg, slik at forskerne lettere kunne fastslå hvor avslørende våre Facebook likes egentlig er.

Slayer- nei, Mozart – ja

Gjennom denne digitale aktiviteten var forskerne i stand til å bygge en hel personprofil og ganske nøyaktig fastslå ting som feks etnisitet (95%), religion (82%) og om en person var heterofil eller homofil (88%). Og ikke nok med det; informasjonen fortalte om både personlighetstrekk, intelligens, hvor lykkelige de var, hvor mye alkohol de drakk og om foreldrene deres var skilt eller ei.

Likeledes om personen var konservativ og skeptisk til forandringer eller en radikal gladlaks på jakt etter nye opplevelser.

Andre funn fra studien:

‘Liking’ av Slayer og sportsmerket Under Armour kunne være en indikator på at man har å gjøre med en røyker.

’Liking’ av Harley Davidson eller kjeden Sephora kan være tegn på lav intelligens, mens ’liking’ av Mozart og spiralformede pommes frittes, såkalte ’Curly Fries’, kan tyde på høy intelligens.

For menn indikerte ’liking’ av Shaquille O’Neal heteroseksualitet, mens ’liking’ av Desperate Housewives eller Britney Spears indikerte homoseksualitet.

Folk som ’liket’ svømming var generelt lykkeligere enn folk som ’liket’ ipoder.

Storebror ser deg med forstørrelsesglass

Det å tracke folks digitale bevegelser og lese informasjon ut fra dem er ikke banebrytende i seg selv, men studien viser at dette nå kan gjøres enda enklere og av enda flere enn før. Ikke minst fordi  likes jo er ’Public by default’ hvis man ikke har vært inne og justert innstillingene sine.

I følge studien kan Facebook likes gi like mye informasjon som personlighetstester når det kommer til ting som å vurdere en hvor åpen en person er for nye ideer – her stiller visstnok liker av Hello Kitty ganske sterkt sammenlignet med likere av Ronald Reagan.

Folk kanskje bør være oppmerksom på at hva de liker på facebook kanskje avslører mer enn de tror.

Hvem snakker jeg med?

Funnene i undersøkelsen åpner altså for mange nye muligheter – og noen farer.

Hva om en arbeidsgiver plutselig kan ”lese” at en søker er redd for nye idéer eller sannsynligvis røyker – hva vil det ha å si?

Det skal heller ikke mye fantasi til for å forestille seg at å det å blottstille legning, politisk ståsted eller mulig graviditet ikke er like trygt i alle situasjoner eller deler av verden.

Indikasjoner som kommer fra Facebook likes bør derfor håndteres med forsiktighet og respekt.

På den annen side, vil kanskje denne typen studier føre til at man slipper å bombarderes med sponsede linker fra annonsører man ikke er interessert i (jeg ser på dere Idar Vollvik og Aleris overvektsklinikk) – og heller bli servert noe man faktisk kunne ha interesse av? Med tilgang til riktig informasjon vil markedsførere i mye større grad henvende seg til riktig publikum på en intelligent måte – og det er vel en vinn-vinn situasjon for alle parter?

Alt som er med på å forbedre kommunikasjonen mellom avsender og forbruker og gjøre den mer effektiv er vel noe vi hilser med et tommelen opp?

Ønsker du å få kortversjonen av hva dine likes forteller om deg? Tjenesten You are what you like baserer seg på undersøkelsen og forteller gir deg personlighetsstrekkene dine servert på et fat ved hjelp av Facebook Connect.