Nøkler i ballrommet – digital strategi anno 2013

Jørgen Helland

Nøkler i ballrommet – digital strategi anno 2013

Digitale tjenester 9 kommentarer

Se for deg at du skal finne nøkkelen til å «håndtere alle disse digitalgreiene». Den er på et knippe som er et eller annet sted i ballrommet på IKEA. Du kaster deg i det og prøver å holde plastballene unna mens du sveiper håndflaten på gulvet full av snørrklyser, støv og halvspist godteri. Hver gang en av de andre snørrvalpene svusjer ned sklia spruter det nye baller over leteområdet.

Kaos og frustrasjon i et glassbur fyllt med andres avkom. Sånn kan arbeidet med digital strategi være for mange virksomheter.

Strategi handler om å vinne

Slagmarken (altså ballrommet) endres hurtigere nå enn før. Nye baller kommer til daglig, noen forsvinner umerkelig. Noen skifter farge. Facebook skrur igjen den organiske trafikkrana, halve målgruppen besøker plutselig nettstedet ditt på nettbrett, konkurrenten håver inn på apper og ungene dine bruker mer tid på Snapchat akkurat da du har bevennet dem på Instagram. Det blir flere kontaktflater, økte forventninge, flere muligheter færre ting du kontrollerer. Og en organisasjon som tramper mitt oppi det dagen lang.

Mye strategisk digitalarbeid havner dermed på kompetansedynga hver dag i norske virksomheter. Det er fordi det de har av strategi hjelper dem ikke med å løse de reelle utfordringene knyttet til digitale flater. De har feil tankesett.

Nøkkelen er nemlig ikke i ballrommet.

Ballrommet er nøkkelen. Whoo-ooo!

Baller er ikke klossete – klosser er

Virksomhetenes plan er ofte basert på legoklosser i én størrelse med et begrenset antall farger og et par definerte mål lar seg løse med nettopp klosser. Det er først når de forstår at ballene også representerer muligheter og at det er best mulig forvaltning av dem som er avgjørende for suksess. Forvaltning innebærer å velge riktig satsingsområder og å velge bort det som ikke er relevant. Det siste er det mange som har vanskelig for å gjøre.

Ideelt sett skal digital strategi hjelpe dere med å ta beslutninger med størst mulig sjanse for å vinne. Hva er relevant til enhver tid? Hva skal vi satse på for å vinne hjertene og lommeboka til Målgruppe X?

Strategien skal altså bistå en ansatt som ønsker å opprette en ny gruppe for fagnerder på LinkedIn og for en Brand Manageren som lurer på om hun skal lage et responsivt nettsted for et produkt og for innovasjonsgruppen som vi ha en ny digital plattform for whatever.

Og for ledelsen som etter 6 mnd med implementering skal kunne svare på spørsmål som «Vinner vi?»

Målgrupper med baller

Det sies at folk har blitt mer kresne, mer kritiske, mer fragmenterte. De har makta.  Målgruppene har ballene som velter over ditt stadig ekspanderende leteområde (hvis du fremdeles er på feil tankesett altså)

For å håndtere med de stadig nye ballene slår mange virksomheter seg til ro med et slags strategisk rammeverk på toppen og lager en lang rekke delstrategier som skal dekke de ulike behovene:

Sjappestrategi -> kommunikasjonsstrategi -> digital strategi -> sosiale medier-strategi ->  -> strategi for å ta ut strategi.

For ikke å glemme min favoritt doomed-to-fail-strategi: halvveis prøving og uspektakulær feiling.

Og så er det opp til kulturen og medarbeiderne til å ta strategien ut.

Nye baller = nye valg

Målgruppene er viktige. Det er en klisjé å si det, men klisjér er ofte sanne. En annen klisjé er at ledere ikke forstår det digitale. Mange digitalentusiasters erfaring, og resultatene fra Teknoraster, indikerer at det også er sant. Ledere og mellomledere i det private næringsliv er landets minst digitalt modne.

Men det de skjønner er at endringene og den økte kompleksiteten kommer av at folk endrer sine digitale bruksmønstre. Mange ser likevel ikke at dette er et voldsomt potensial. Virksomheter er jo i det store og hele tjent med at ansatte er aktive i sosiale medier, at de er bekvemme med ny mobilteknologi, at de deler av seg selv og bærer sine virksomheters verdier i millioner av små møter på nett. Og selv om dere ikke mener at dere er tjent med det, så er de der allerede. Dette har dere ikke kontroll på. Og det er naivt å tro at kan få det også.

Det er en del av strategiens rolle å peke ut et retning for seier. Da kommer dere mye lengre med en organisk plan som er basert på målgruppenes interesser, behov og digitale bruksmønstre.

Onsdag sparker digitalfesjået Gulltaggen i gang. Forvent mange nye baller i ballrommet!

Takk kjære kunder! Det er dere som er den viktigste pådriveren for bedre strategiprosesser. Dere vet hvem dere er. Det er dere som kommer med de relevante utfordringene!