S.o.M.e (Skeptisk og Meget entusiastisk)

Jørgen Helland

S.o.M.e (Skeptisk og Meget entusiastisk)

Digitale tjenester 5 kommentarer

Du har kanskje sett et evangiliserende foredrag eller lest innlegg der det tas for gitt at folket, selveste Folket, har det digitale bruksmønsteret til en framoverlent, engasjert, aktiv, og fremfor alt, delende 25-åring? At hele folket sitter med iPad/Pod/noe-annet-smart i fanget og herjer på mens vi ser på TV og at vi alle hiver oss på nettet og sprer elendigheten vi nettopp fikk servert på restauranten før vi er ferdigspist.

Det har hvertfall jeg! Og jeg har holdt og skrevet en del av dem selv. Og jeg kommer sikkert til å gjøre det igjen. For å ha mitt på det tørre sier jeg deg da:

Neste gang du hører eller leser dette bør fjas-o-meteret ditt plinge høyt og lenge! Du må bli mer skeptisk!

Det samme fjas-o-meteret bør igjen plinge når du hører at sosiale medier fører til endrede holdninger og verdier. At grunnvollene i samfunnet endres som følge av at noen av oss nå deler mer og deltar mer i andres liv en tidligere.

For gjør de nå egentlig det?

Kalibrering av fjas-o-meteret

For er det en ting alle bransjer er veldig gode til så er det å overdrive sin egen betydning. Mye av det som sies om våre digitale liv tar vi for gitt, mye er sant og mye er reinspikka fjas. Du må kalibrere de mentale verktøyene dine. La oss ta noe av det som sies om sosiale medier.

Er det virkelig slik at sosiale medier har ført oss nærmere sammen, gjør at vi er rausere, fører til at den passiv kringkastingsformen mister sin appell? Må virksomheter være mer «åpne», og at uten dialog er det vanskelig å bygge tillit mellom selskaper og folk? Lengter vi etter nye måter på å delta i styre og stell av landet vårt på?

Kan det ikke like godt dreie seg overliggende trender som får sitt utspring gjennom nye arenaer for menneskelig samkvem?

Hva med folkekravet om virksomheter og mennesker i offentlighetens «åpenhet»? Og hva i svarte cookiefolderen har det med Facebooks framvekst å gjøre? Snakker ut – artiklene har herjet pressen i lang tid allerede og «reality» har vært en del av mediabildet siden Big Brother! Åpenhet er jo en del av et demokratisk tankesett!

Den skeptiske sutrepaven på venstre skulder er din venn

For å få reell nytte av kunnskapsdelingen rundt det vidunderlige internettet, må du mane fram skeptikeren i deg selv om det noen ganger gjør litt vondt. Det er bare da du kan få til virkelig endring. Du må forstå hva de som ikke er med tenker om det du sier. Hvis ikke du gjør det kommer noen andre til å gjøre det. Og det kan godt skje i neste budsjettrunde.

I fjor ble det faktisk litt for mye av det gode for meg. Sosiale medier, et av mine aller høyest elskede fagfelt, tok virkelig av. Men selv om det altså går veldig fint med det hele, og vi kunne fint ha surfet videre på bølgen, klarte jeg ikke å la være å begynne å pirke bort i antakelsestyranniet. Sammen med Dag Inge Fjeld og gutta i BTF Innsikt, lagde vi undersøkelsen Teknoraster (som altså er en undersøkelse gjennomført på TNS Gallups webpanel i november 2012).

Jeg tok en lang alvorsprat med sutrepaven og han gav meg luktesalt nok til å grave dypere enn den gjengse Social media revolution-filmen (for fjas og musikk av Fatboy Slim kan du heller se originalvideoen).

Snadder fra Teknoraster – reell innsikt i nordmenns bruk av sosiale medier

Denne er til skeptikere, entusiaster, sutrepaver og heiagjenger over hele landet. De kan ikke brukes til annet enn overfladisk beskrivelse av hverdagen og rettferdigjøring av egen entusiasme. Husk at det dreier seg om folk over 18 år.

  • 21% av den norske befolkning er ikke på Facebook. Ganske mange som faktisk har konto, altså.
  • Av dem som er på Facebook er det ca. 10% som aldri liker eller kommenterer. Desverre forklarer ikke dette det lave engasjementet på innleggene dine.
  • Kun 20% av dem som er på Facebook oppdaterer sin status ukentlig eller oftere, mens 20% tar del i andres innlegg daglig. Å oppdatere sin egen status er lavstatus på Facebook. Mange tar del i de første tjueprosenternes statuser.
  • Hele 24% av nordmenn har konto på Twitter, mens 16% har lagt ut en melding. Det er MYE. Vanskelig å ikke snakke Twitter i en fornuftig samtale om digital offentlighet. Husk likevel at 76% har ikke konto og mange bare stirrer dumt på tikkeren og tror de henger med.
  • 8% har en blogg og 18% leser blogger. Jeg synes tallet er overraskende høyt med tanke  på at dette er bare folk over 18. Men rosabloggere blir jo også eldre…

For hvert av disse punktene er det klare mønstre på hvem som gjør hva. De går på kryss og tvers av aldersskiller og utdanningsnivåer og det kommer ut fra hvilke prosjekter folk lever ut. Bloggerne tilhører en del av samfunnet mens de som ikke er på Facebook befinner seg andre steder.

Hvis du ønsker å vite mer om hvem som gjør hva, eller om du vil vite hva akkurat dine målgrupper bruker sosiale medier. Betal oss, så får du akkurat det!