Forløs nye medarbeidere raskere

Vegard Iglebæk

Forløs nye medarbeidere raskere

Tjenestedesign 4 kommentarer

Starter du det neste året med frisk frukt i form av nye medarbeidere? Sett deg ned allerede nå og tenk igjennom hvordan du kan sikre at disse raskt blir selvgående og uunnværlige bidragsytere i hverdagen. Du bør nemlig være konkret på dette. Hvis ikke kan det bli kostbart surr.

Min erfaring er at nyansatte har noen fellestrekk. Nyansatte …

  • … er nysgjerrige på sin nye arbeidsplass
  • … er usikre på egen rolle
  • … har behov for å finne noen å stole på og sparre med i jobbhverdagen
  • … har erfaring fra andre arbeidsgivere eller i det minste fra studier
  • … har virketrang!

Derfor tar ofte arbeidsgivere grep for å sikre at nye medarbeidere raskt kommer i gang: Det kalles for introduksjonskurs, startsamtale, velkomstsamling, onboarding, etc. Formålet er å få nyansatte raskt up to speed med noen strukturerte grep.

Kostbar lediggang

Det varierer derimot hvor godt virksomheter lykkes med nettopp å få nye folk i gang fra første dag.  For hver dag en ny medarbeider går og slenger og ikke får satt tenna i stimulerende utfordringer, utrettet eller lært noe, desto mer øker sjansene for at han eller hun blir demotivert. Det er dyrt.

Sett tydelig retning

Det er sjefens ansvar å sørge for at nyansatte skjønner hvorfor de går på jobb.

Er du sjef? Sett for all del ikke vekk jobben med å ønske ferske folk velkommen til første og beste ledige medarbeider. Ta styringen selv. Du vil ikke at førsteinntrykket skal skapes av en person som formulerer noe ullent om virksomheten, ambisjoner og “hvordan ting fungerer her på bruket”. Fra første dag ønsker du å identifisere og etablere en god kobling til denne nye personen sin indre motivasjon – det som virkelig driver vedkommende framover i det daglige.

Et enkelt grep for å unngå retningsløs dingling og frustrasjon er at du setter deg ned med vedkommende de første dagene og stiller noen enkle spørsmål:

  1. Velkommen! Fortell meg hvorfor du valgte å takke ja til jobben hos oss.
  2. Hva ønsker du å få ut av jobben din her hos oss?
  3. Hvordan kan jeg spille deg god i hverdagen?
  4. Her er mine forventninger til deg første måned og første halvår

Avtal deretter en ny prat med vedkommende om en uke eller så.

Keep it simple

Forsøk også følgende: Finn fram et blankt ark. Tegn en tidslinje for de tre første månedene for din nye medarbeider. Sett ned noen stikkord som beskriver viktige frister i perioden. Bruk kartet som utgangspunkt for første samtale med vedkommende.

Jada, selvfølgelig er det mange andre ting du må huske på de første dagene: konfigurere pc, skaffe mobil, nøkkelkort, registrering i lønnssystemet, etc. Her er en sjekkliste for den slags: Making onboarding work (Harvard Business Review blog).

Det som derimot er avgjørende for å få nyansatte i gang er å be de fortelle hva som bragte de til nettopp din virksomhet – slik at de bruker denne energien og motivasjonen til å løfte din virksomhet i hverdagen. Husk å gi vettuge oppgaver, klar retning og en arena å prøve og feile på.

Foto: Michael Cavén