Uber: Flytter folk – og penger

Ole-Petter Hoel

Uber: Flytter folk – og penger

Tjenestedesign Ingen kommentarer

Uber ble startet i San Francisco i 2010. Nå har også jeg testet transporttjenesten for første gang. En tjeneste som er tjenestedesignet from A to Z. Og jeg er henrykt! For en kompakt og helhetlig opplevelse. Joda, litt dyrere kanskje, men helt klart verdt det.

En form for taxi-tjeneste

Uber er strengt tatt et teknologiselskap mer enn et transportselskap, som gjennom disruptiv innovasjon har lansert en form for taxi-tjeneste i 70 byer i 35 land. Javel, tenker du kanskje, hva er så spesielt med det?

Skjermbilde av Uber-appen
Angrer nesten på at jeg ikke ga Daniel fem stjerner

Den grunnleggende tjenesten er som den alltid har vært: Du blir plukket opp og kjørt dit du ønsker. Men hele måten det gjøres på er ny og bedre. Mye bedre.

Alt skjer gjennom appen

Sentralt i tjenesten står appen. Etter nedlasting og elegant registrering av konto er du raskt i gang.

Med appen kan du enkelt bestille bil, som kommer dit du er. Akkurat det er som før, men det snedige er at du kan se hvor tilgjengelige biler befinner seg, og følge bilen på vei til deg. Taksten kan du få på forhånd om du ønsker det.

Du kan også velge mellom ulike typer eller nivåer av biler. Jeg valgte black car.

Ikke kort eller cash

Du trenger ikke noe kort eller cash, heller ikke tenke på tips. Null stress, hele transaksjonen belastes kontoen din. Etter en behagelig tur til flyplassen var det bare å ta kofferten, og komme seg videre. Kvittering for bilag sendes på mail. I appen får jeg en melding hvor jeg kan rate turen. Ypperlig.

Det er gjort små grep som løfter tjenesten hele veien. Jeg opplever blant annet ventetiden som kortere fordi jeg ser hvor bilen er mens jeg venter.

Nydelig stykke servicedesign

All kommunikasjon, som velkomstmail, kvitteringer, nettsidene etc., er så bra og dyktig utført at jeg føler meg personlig ivaretatt – hele kundeopplevelsen er satt i system, i alle ledd. Et nydelig stykke servicedesign.

Forretningsmodellen til Uber er å være et bindeledd mellom bilene og passasjerene. De håndterer kommunikasjon og alle transaksjoner, og har en 20/80 fordeling mellom seg og de selskapene som er tilknyttet Uber. Daniel, som hentet meg, kjørte for seg selv. En bil og en kontrakt med Uber var alt han trengte. Og dette har endret hele konkurransebildet for taxi- og såkalte town cars-tjenester.

Bilde av kvitteringen fra Uber
Snasent bilag til reiseregningen, eller hva sjef?

Hva med i Norge?

Uber finnes ikke i Norge. Enda. Det finnes flere taxi-apper, med Taxifix kan du bestille taxi, men det er også alt. En fattig trøst om ikke annet.

Var det verdt det?

Så, er det verdt det? Å betale litt ekstra for å komme fra A til B? Litt ekstra for punktlighet, forutsigbarhet, trygghet, lettvinthet, god service, hyggelig tone, en bedre kundeopplevelse. Ja, definitivt.

– Ole-Petter, på tjenestereise i USA.

Mer om servicedesign i Halogen.