Responsive nettsider – ja eller nei?

Sigrid Steinholt Bygdås

Responsive nettsider – ja eller nei?

Digitale tjenester 2 kommentarer

Responsive nettsider er i vinden. Folk vil ha det samme innholdet uansett om de bruker mobil eller PC. Men er responsive sider alltid den rette løsningen?

Responsive nettsider er nettsider som selv tilpasser innholdet og layouten til ulike skjermstørrelser. Fra laptoper og eksterne skjermer, til nettbrett og mobiltelefoner holder det derfor å implementere én nettside.

Å lage responsive nettsider gjør at du slipper å lage og vedlikeholde egne mobil- og nettbrettversjoner av nettsidene dine.

Mobilbruk og smarttelefoner

De siste årene har diskusjonen gått høyt om responsive nettsider er den rette veien å gå, spesielt for smarttelefoner.

Noe av uenigheten har skyldtes forestillingen om at vi bruker internett på mobil i andre situasjoner og sammenhenger enn vi bruker internett på store skjermer, og at du derfor ikke er interessert i all informasjonen på en nettside – kanskje bare adressen, åpningstidene eller kontaktinformasjonen.

Forventer det samme på mobil

Etter hvert som smarttelefoner har fått større og bedre skjerm, og mobilt internett har blitt mye raskere, har bruken av internett fra mobil vokst forbi bruk av internett fra PC.

Vi forstår nå at en som bruker mobilen sin like gjerne kan sitte hjemme i sofaen som å være på farta, og at hun forventer å få tilgang til akkurat det samme innholdet og funksjonaliteten på mobilen sin som på en PC. (Wroblevski, Grigsby, Hay).

Forenklet utvikling og vedlikehold

Det som er bra med å lage responsive sider er at når alt innhold skal presenteres uavhengig av hvilken enhet det vises på, trenger du kun ett utviklingsløp i stedet for tre (mobil, tablet og PC). Utviklerne bygger kort fortalt én felles sidestruktur i HTML og legger på ulike stiler (CSS) for de tre skjermstørrelsene.

I stedet for å lage egne mobile nettsider kan du klare deg med én kodebase. Det forenkler både vedlikehold og videreutvikling, og hvem vil ikke det?

Men hva med brukervennligheten?

Ok, du kan spare penger, men hva med brukerne? Får de også en god opplevelse uavhengig av enhet, eller blir dette et kompromiss på bekostning av brukervennlighet?

Å inngå et kompromiss innebærer alltid en risiko. Risikoen her er at et lite gjennomtenkt responsivt design gir dårligere brukeropplevelse for brukerne på mobil eller på desktop – eller i verste fall begge (Nielsen).

Og det er jo krise! Så kravstore og utålmodige som brukere er på nett i dag. Sidene må være lekre, de må fungere, og alt må gå smooth. Så derfor må vi spørre oss: Bør vi kanskje lage spesialtilpassede mobilsider likevel?

Det kommer an på

Jeg mener svaret, som ofte ellers, er: det kommer an på:

  1. Er nettsiden din i hovedsak fortellende (informativ), vil godt designede responsive nettsider være det beste valget for å gi brukere på alle typer enheter en god opplevelse av sidene dine. Men …
  2. … dersom nettsiden har avansert brukerinteraksjon og skal fungere mer som en applikasjon, er nok mobiltilpassede sider det rette valget. Komplisert interaksjon må designes ulikt for desktop og mobil for å gjøre det så lett som mulig for brukeren.

Så hvordan går du frem? Diskuter gjerne funksjonaliteten du ønsker å tilby på siden din med en designer/web-utvikler. Spør om responsive nettsider vil gi god nok brukeropplevelse for alle brukere, eller kreves det noe skreddersøm?

Og har du enkeltfunksjoner eller spesiell informasjon som du ønsker å tilby brukere som er på farta, kan du eventuelt vurdere å skille det ut i en egen app.

Eller hva mener du?