En god natts søvn: Slik kan NSB ta markedsandeler fra fly

Harald Sævareid

En god natts søvn: Slik kan NSB ta markedsandeler fra fly

Tjenestedesign 13 kommentarer

Morgenflyet er generelt sett en dårlig brukeropplevelse. Nattoget, derimot, bringer deg uthvilt fram til Oslo eller Stavanger. Hvorfor markedsfører ikke NSB dette og tar markedsandeler fra flyselskapene, der de faktisk har et reelt fortrinn? Det finnes ingen glede i å våkne kl.05.00 etter en natt med dårlig søvn, for så å karre seg til flyplassen for å rekke et tidlig møte i Oslo, Bergen eller Stavanger. Hva med å heller legge seg kl.23.00 i en nyoppredd seng – og sove godt gjennom hele natten før du våkner uthvilt ved målet kl.07.30 neste dag? Det har jeg gjort.

Jeg heter Harald, og jeg pendler en del mellom Halogens kontorer i Oslo og Stavanger. Det har gitt meg en del erfaring med både tog og fly mellom destinasjonene, og jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker.

La oss ta utgangpunkt i byene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Denne flytrafikken går radig i morgentimene mellom kl.06.00 og 09.00. SAS og Norwegian flyr tilsammen 6-7 avganger hver vei, hver morgen. Det gjør at du fint kan rekke morgenmøter på andre siden av landet hver eneste dag om du vil.

Hvis bare 20% av disse mer enn 700 passasjerene tok toget i stedet, kan minst ett eller to fly settes på bakken og NSB kan fylle opp 3-4 ekstra vogner hver vei, hver natt.

Et ganske interessant og miljøvennlig regnestykke, spør du meg.

Komparativ brukerreise

I den raske oversikten under (klikk for å forstørre) ser du en såkalt sammenlignende brukerreise. Her burde NSB finne nok gode argumenter til både å doble kapasiteten, markedsføre tjenesten, ta markedsandeler fra fly – og tjene mer penger.

Komparativ brukeropplevelse av nattog vs fly

 

Dette er en del av metodeverket i tjenestedesign: Vi kartlegger brukerreisen, det vil si kundens reise gjennom alle kontaktpunktene mellom henne og tjenestetilbyderen. I dette tilfellet NSB. Det gir et klart bilde av hvordan tjenestetilbyderen burde forstå seg selv og hvordan tjenestene deres treffer kundene.

Får NSB utført det de forventer? Hvordan er opplevelsen? Og hvor er de positive overraskelsene?

Forbedringspotensiale

NSB kan selvsagt også finpusse tjenesten sin. Det finnes f.eks en rekke kontaktpunkter for forbedring og utforsking. Her er noen av mine forslag:

  • Hvorfor skal alle vekkes i Drammen, når du kan sove helt til Oslo S – nesten én time senere?
  • Hva med tidligere innsjekking, slik at tilbudet blir mer relevant for småbarnsforeldre?
  • Hva med å utvide ankomsttilbudet etter hva brukerne ønsker seg? Er det for eksempel noen som vil ha en nystrøken skjorte før ankomst?
  • Og går det an å differensiere tilbudet med delte kupéer? Hva med mer luksuriøse kupeer til en litt høyere pris? Eller smarte løsninger for enkeltkupeer slik at alle sengene blir brukt?

 

Mens vi venter på høyhastighetstog som kan gi oss gode og effektive reiseopplevelser til alle døgnets tider bør NSB ta og sikre markedsandeler der de er suverent overlegne, og der de kan gi jobbreisende noe ingen andre kan: En god natts søvn.

 

 

  • Hei Harald!

    Takk for at du valgte å reise miljøvennlig med NSB. Det er hyggelig å høre at du generelt sett er fornøyd med nattogstilbudet på Sørlandsbanen. Samtidig kommer du med god innspill til forbedringer av tilbudet. De vil vi ta med oss for nærmere vurderinger internt.

    Ha en fin dag videre, og på snarlig gjensyn!

    Rune Reitan
    NSB Servicesenter

    • Hei Rune, så hyggelig å ha dere i NSB med her på Kjøkkenfesten. Ja, tilbudet er allerede godt. Mitt viktigste poeng er at NSB bedre markedsføring og større kapasitet kan tjene mer penger på det dere allerede gjør godt. Og så kan dere forbedre.

  • Joar

    Har også tatt toget en del ganger til Oslo for møter etc. og det har vært fantastisk! Men i det siste har alle sove kuppeer vært fulle, og jeg sover ikke i noen stol. Har også skreve dette til NSB, men ingen forbedring. De trenger flere sovevogner.

    • Joar, ja vi blir stadig flere som velger ørepluggkomfort om morgenen i stedet for multisporten morgenfly. Når ser NSB at de kan vinne på dette – eller er nattoget det første Ketil Solvik-Olsen skal privatisere?

  • Anne-Signe Fagereng

    Fin visualisering av brukerreisen!
    Skulle gjerne visst hva du mener skal til for at Flytoget skal bli et enda tydeligere høydepunkt ved valg av fly. Eller til og med kan løfte den brukerreisen i sin helhet.
    (Og motivet for interessen er at jeg snart jobber der!)

    • Anne-Signe, gratulerer med ny jobb! Og så kjekt at du likte visualiseringen. Flere detaljer kan du se her: https://goo.gl/4DfguX

      Flytoget har på mange måter vært selve symbolet på gode brukerreiser i Norge og er trukket fram i utallige innlegg om tjenestedesign. Det har også vist seg å være lukrativt. Betalingsviljen for tjenesten er veldig høy, spesielt med tanke på at NSB tilbyr samme togtur noe skjeldnere, men for nesten halvparten av prisen.

      Hvordan Flytoget kan forbedre seg? Betaling via app. Og enda enklere å få kvitteringen inn i reiseregningen.

      • Anne-Signe Fagereng

        Takk for kjappe gratis råd, Harald! Til gjengjeld ble Kjøkkenfesten markedsført på storskjerm i ledersamling hos Flytoget. Vi snakkes en dag!

  • nikolas

    Bra skrevet Harald, jeg kan anbefale en studietur med tog fra Amsterdam-Munchen, eller Wien- Köln der Bahn.de har variert tilbud av nattog også med gamle tog med ny inredning. Single room med dusj og frokost. Har brukt det flere ganger!

    • Takk Nikolas! Altfor lenge siden sist jeg var på fjerntogtur til kontinentet. Sist jeg prøvde greide jeg ikke å bestille billett med norsk kort hos Deutsche Bahn Amsterdam-Berlin, så jeg endte opp med Transavia. Jeg tipper det er ordnet nå.

      Ellers så venter jeg bare på at norsk omstillingskraft skal utvikle klimavennlig betong til å bygge høyhastighetstogkryssing over Skagerak. Da kommer jeg garantert. Svisj!

      Har du lenker til de differensierte nattog-tilbudene? Ich kann auch Deutsch lesen.

  • Ingjerd

    Veldig bra innlegg, Harald! Jeg tror NSB kunne ha differensiert nattkupétilbudet sitt slik at det passer for både studenter/lavprissegmentet og for slike som oss som vil ha en behagelig reise fra sentrum til sentrum i forbindelse med jobb.

    For lavprissegmentet: Som student tok jeg nattoget mye, og noe av det jeg hører fra andre som vil reise på en prismessig gunstig måte er at de savner 3-sengeren hvor man delte kupé med andre reisende av samme kjønn. Vi deler jo rom når vi er på ungdomsherberge eller på turistforeningshytte. I utlandet finnes det mange tog hvor de har både 3 og 4 senger i nattkupéen. For familier er også en kupé med flere senger aktuelt.

    For forretningsreisende: Her er det tre ting jeg savner. Frokost, dusj og fleksibel innsjekk/utsjekk.

    Dette med frokost og dusj finnes det muligheter for i dag, men ingen vet om det, for det kan ikke reserveres på forhånd på nett. Det finnes et samarbeid med hoteller i nærheten av Oslo S og Trondheim S hvor man kan få seg en frokost og ta seg en dusj. Det er sjelden møtene starter kl 0700, så det er tid til både dusj og frokost for en mer oppfrisket ankomst til neste by. Dette burde være mulig å reservere på forhånd på nettsidene sammen med reisen – eller som oppgradering i etterkant. I tillegg kan man se for seg frokost levert sammen med aviser på kupéen eller servert i spisevogna.

    For en skikkelig god snooze, kunne kanskje det være mulig at toget kan stå på stasjonen lenger på morgenen, slik at man kan sjekke ut senere og få seg en litt lenger nattesøvn. Tilsvarende på kvelden kunne man kanskje få sjekket inn litt tidligere for familier og lignende. Jeg mener at dette var mulig «før i tiden».

    Og hva med en skikkelig førsteklasses kupé for litt ekstra luksus – en komfortvariant av nattkupéen?

    En liten digresjon: Min søster tok nattoget mellom Moskva og St. Petersburg, og her markeres avreisen med et orkester på perrongen. Det var 4-sengers kupéer og søvnen kom lett. Det er ingenting som en liten vodkashot før avreise…

    • Takk for gode innspill, Ingjerd! Jeg har også sett andre gode verdiøkende kommentarer på f.eks Facebook om hvordan NSB kan utvide sitt allerede gode tilbud som ligner på dette. Ja til sovesal. Ja til privat komfort!

      Men en ting skal NSB ha, de har blitt flinkere til å informere om frokost/dusj på hotell.

      Tenk om vi kunne bestille favorittnightcap sammen med reisen. Heller det en sjokolade rett før jeg legger meg.

  • Pingback: En smartere busstur med Apple Watch | Kjøkkenfesten()