Smart bysykkel? Tja, den er ihvertfall elektrisk

Phuong Nguyen

Smart bysykkel? Tja, den er ihvertfall elektrisk

Tjenestedesign 2 kommentarer

Kjære Stavanger kommune. Jeg heter Phuong Nguyen og har bodd i København, verdens beste sykkelby, i 3 år der jeg studerte tjeneste- og systemorientert design. Vi Halogenere i studio Stavanger jubler over at vi har fått nye elektriske bysykler, flere dockstasjoner og at dere fremmer grønn mobilitet. Vi bestemte oss for å teste GoBike-tjenesten og jeg ble valgt som en naturlig kandidat til dette. Jeg var forberedt på flere bakker enn den danske hovedstaden da jeg tok med en bysykkel på test-tur, men synes slett ikke tjenesten er så smart som  Lokalavisen skal ha det til. 

 

En kinkig start

Hverken jeg eller mine kolleger var særlig kjent med de elektriske bysyklene, så denne brukertesten startet fra scratch med leting, klikk og scroll. Jeg registrerte brukerkonto og bankkort og var klar til å ta fatt på nettsiden og bestille en sykkel fra ladestasjonen. Dette var ikke så lett som jeg først trodde.

  • Første gangen jeg besøkte kartet viste det ikke noe som helst. Det var først etter jeg hadde registrert meg og logget meg inn at det ble fyllt med blå sykkelsymboler.
  • Kartet er lite og uoversiktlig. Når jeg gir GoBike tillatelse til å se min posisjon, får jeg opp en rød sirkel på kartet. Denne sirkelen forklarer ikke hvilken distanse det er mellom meg og sykkelen, eller hva den egentlig gjør.
  • Det blå sykkelsymbolet representerer en ladestasjon på kartet, men det forteller meg ikke om det er sykler tilgjengelig – eller antall ledige sykler.
  • Jeg klarte ikke å bruke kartet og måtte til slutt velge ladestasjon ut fra listevisning. Her var det ingen kart, og for meg som ikke kjenner alle gater i Stavanger, måtte jeg til slutt bruke Google Maps i et nytt vindu.
    Tomt kart Gobike

Hvilke blå skilt?

Etter bestillingen fikk jeg sms om at sykkelen var reservert til meg i 30 minutter. Ladestasjonen er på togstasjonen og jeg gikk litt fortere enn ellers. Vel fremme på perrongen ser jeg etter det blå skiltet, men får ikke øye på noe. Jeg blir usikker og vurderer å spørre nærmeste Narvesen om hjelp. Når jeg først finner syklene, oppdager jeg en skjerm på størrelse med en iPad mini på ladestasjonen. “Wow, så moderne”, tenker jeg, men det blir brått turn-off idet jeg begynner å trykke på den:

  • Det er små, semi-plagsomme steg som dukker opp hele tiden (som for eksempel at den trenger en bekreftelse på bekreftelsen), men det er også mange funksjoner som kanskje ikke er relevante for folket i Stavanger (se video lenger oppe).
  • Innholdet og systemet er delvis på dansk og basert på danske steder, men jeg skal jo ikke sykle over 467 km for å se Havfruen og tivoli.

Sykkelen jeg først får tildelt har et urokkelig sete der jeg ikke når ned til pedalenet. Idet jeg setter sykkelen tilbake på plass for å bytte til en med lavere sete, blir jeg belastet 30 kr. Well spent, Phoung.  

Gobike i dockingstasjon

Når blir sykkelen et gresskar?

Selve sykkelturen var en morsom og god opplevelse. Det er god fart og driv på det elektriske fremkomstmiddelet mitt, og du kan til og med sette den i forskjellig modus om du sykler på rett strekning, oppoverbakke eller nedoverbakke. Det er jo én ting mindre å tenke på, men hvor mye er det egentlig igjen av batteriet? Ingenting skjer når jeg trykker på symbolet.

Som eks-Københavner er det skummelt å sykle på strekninger som ikke er markert for syklister. Øyene mine fokuserer så mye på veien at jeg glemmer å se på skjermen og GPSen. På gangfeltet irriterer jeg de gående (og får noen nysgjerrige blikk) og på veien irriterer jeg bilene. Jeg går av. Sykkelen er tung å trille, og det er vanskelig å snu den i retning Innovation Dock, men der kan jeg sykle uten frykt. Forresten, Stavanger, så kunne flere som jobber her på Innovation Dock også tenke seg å prøve syklene, og vi er alle enige om at Stavanger Øst burde få ladestasjoner og sykler hitover.

Bysykler gjør seg fint som bildemotiv - her er Gobike oppstilt på Innovation Dock Stavanger

Lokalavisen melder at det kommer ladestasjoner på flere steder som; Fisketorget, Tou Scene og ved Bi Østre Bydel, men hva med de stedene der mange pendler daglig? Våre forslag er:

  • Sykehuset
  • Vågen
  • Stavanger Øst / Lervig tunet
  • Bedrifter
  • Stavanger rådhus
  • Universitet
  • Fiskepirterminalen
  • Parkeringsplass for Bilkollektivet
  • Hillevåg/Kilden
  • Jåttåvågen
  • Hundvåg

Og hva med steder der det er finere å sykle? Som Vålandspipa, Sørmarka, Blå Promenade, Jernaldergården, Mosvannet, Stokkavannet, Godalen og Vaulen? Her kan turistene få en helt unik opplevelse av Stavanger. Og en ting til, foreslår kartet sykkeltraséer eller bilveier? Min test anbefalte meg en bilvei som ikke var særlig fin å sykle på.

Stavanger får nye bysykler - her testet av Halogen på Innovation Dock
Kollega Mats låner sykkelen

Hvordan forbedre tjenesten?

Etter turen var det deilig at jeg kunne levere sykkelen til hvilken som helst ladestasjon. Da sykkelen var godt plassert i dockstasjonen var jeg 90 kr fattigere og én opplevelse rikere. Men hva fikk jeg egentlig se av Stavanger? Hvorfor kan ikke sykkelen hjelpe turister eller nyinnflyttede til å oppleve byen? Og samtidig kan den vel også planlegge en smart retur av sykkelen? Hvis bruker velger hvor han planlegger å være senere kan GoBike for anbefale en sightseeing-tur som slutter på dockstasjonen nærmest dette stedet.

Jeg stusset også over betalingsmodellen. GoBike har avtale med enkelte bedrifter, men de har også en betalingsmodell for “vanlige” brukere. Her betaler du:

30 kr for påbegynt time
20 kr etter 4 timer
10 kr etter 7 timer

Det vil si at sykkelen blir billigere i leie jo lenger du bruker den, men hva skjer da med nestemann som skal låne sykkel? Betalingsmodellen virker noe bakvendt da den indikerer at sykkelen egentlig ikke skal brukes, men når den først skal brukes- da skal den brukes lenge. I København kunne jeg betale pr time, der den første halvtimen er gratis, og deretter kostet det 6 DKK i timen. I Torino, Italia, koster det €50 i årlig gebyr og første halvtimes bruk er alltid gratis. Deretter koster det €1 eur for en time (en pris som stiger per time). Hvorfor gjør ikke GoBike noe lignende? En gratis halvtime er en fin trigger for å teste sykkelen og deretter bli fristet til å benytte den fast (mot for eksempel en årsavgift).

Så – hva sier dere Stavanger?

  • Takk for gode tilbakemeldinger. Det jobbes med de fleste av de utfordringene som er nevnt i testen. Bysykkelen er en del av Hjem Jobb Hjem prosjektet der ansatte på Forus kan kjøpe en månedsbillett til kr. 500 og bruke buss, tog og bysykkel så mye de orker (ikke nattbusser og tog).

    • Hei Stein! Så spennende å få din kommentar på våres brukertest. Det er veldig spennende å se at dere jobber med slike prosjekter, det er nettopp sånne tiltak vi designere blir mo i knærne av – spesielt når de kan være gjennomtenkt fra A-Å (og litt mer). Er Bysykkelen en del av andre prosjekter siden det kommer mange flere ladestasjoner og sykler i Stavanger sentrum?