Webdagene 2015

Webdagene, altså! Også i år rigget Netlife Research til storslagen webfestival i Oslo Spektrum. Rundt 1000 interesserte møtte opp for å få med seg foredrag av internasjonal klasse og oppleve god festivalstemning.  Vi var to av dem.  Her er noen – av mange – høydepunkter.  

Unknown-2Unknown-8

Vi er alle designere

Hvis vi skal trekke frem ett foredrag vi forelsket oss vilt i på Webdagene, så må det være Lauren Curries foredrag ”The science of doing good things”, hvor hun snakket om sosial innovasjon gjennom design, og om det å gjøre verden til et litt bedre sted. «We’re all designers,» sa Currie og trengte ikke mer inn noen få minutter på å imponere alle i salen. Hun startet sitt eget og, som hun sier selv, Skottlands første tjenestedesignbyrå da hun var bare 23 år gammel. «Good design solves problems that matter. It makes the world a better place,» understreket hun. Store ambisjoner gjorde at Lauren ville forandre Skottland, men hun endte opp med å spre de gode tankene, ideene og løsningene sine også til resten av verden.

Unknown-7
Gi brukeren en god start

Krystal Higgins er UX-designer og deler gode brukeropplevelser på bloggen firsttimeux. Higgins fortalte at du ikke må glemme de som bruker løsningen din for aller første gang. Hun vektla en god «onboarding» i brukergrensesnittet for å skape tillitt og påvirke brukeren senere. «We have a limited opportunity to educate and engage, so let’s not waste it», sa Higgings og ga en punktvis gjennomgang av hvordan du kan engasjere de nye brukerne tidlig:

  • Veiledende interaksjoner
    For en ny bruker er det viktig at veiledning og tips dukker opp når behovet faktisk melder seg, og i den konteksten det skal brukes senere. «User guided tutorials» og «playthrough» var eksempler hun trakk frem som fine læringsmetoder.
  • Gratis prøver
    «Forced signup will make people leave», var den klare talen. La heller innholdet være tilgjengelig uten at du må registrere deg og overbevis heller senere om at det er en god idé – for eksempel ved å tilby en gratis nedlasting og prøvetid.
  • Personlig fokus
    For at brukeren skal fortsette å bruke tjenesten etter en tid er det viktig å gjøre dem oppmerksomme på at «vi er her fortsatt, og vi savner deg». Personlig og relevant informasjon vil bidra til at brukeren føler seg sett og vil komme tilbake.

Unknown-9

Design og tillit

Gerry McGovern snakket om hvordan vi kan designe oss til mer tillit. «Trust is shifting. We no longer trust in what organisations say. In the peer economy, we build trust through use» sa McGovern. Samtidig som det aldri har vært viktigere for organisasjoner å bygge tillit og lojalitet, er det paradoksalt nok mistilliten som øker.

Verdi og tillit forflytter seg fra merkevarer til kunder. Brukerne stoler ikke på det de ikke kan forstå, så kompleksitet og byråkrati blir synonymt med mistillit. Organisasjoner som bruker design lykkes 228% bedre enn de som ikke gjør det. Og søkemotorene er de mediene vi stoler mest på. Løsningen i denne virkeligheten?  Å designe færre, enklere og mer nyttigere produkter og tjenester. «Design is critical in the new economy», understreket McGovern.

Unknown-6

 

Gratulerer til Netlife Research med nok en topp konferanse! Vi gleder oss allerede til neste år!