4 minutter om 8 minutes of digital marketing

Kari Breidal

4 minutter om 8 minutes of digital marketing

Fra Halogen Ingen kommentarer

Vi har vært på INMA-konferansen 8 minutes of digital marketing, der foredragsholderne har 8 minutter hver til å formidle sin sak. Da gjelder med andre ord kunsten å prioritere innholdet sitt og være konsis. Herlig!

Her følger en kjapp oppsummering av noen av temaene som gikk igjen. Hvis du synes selv dette blir for langt, kan jeg anbefale denne twitter-oppsummeringen. Det er også herfra jeg har hentet noen av bildene i artikkelen.

Content schmontent

Flere snakket om begrepsforvirring, keiserens nye klær og alle begrepene vi strør om oss med; performance marketing, native advertising, programmatic, content marketing og inbound kontra outbound marketing. Når de er såpass forvirrende for oss, tenkt hvor kaudervelsk det må oppleves for kundene våre!

Skjermbilde 2015-12-07 kl. 09.03.30

Denne sliden lo vi godt av. Og nikket samtykkende da dette sitatet fra Scott Berkum i WordPress ble trukket frem:

Og så til det viktigste…MEG!

Den (evigvarende) diskusjonen om hvordan nå gjennom støyen og ”få det til å handle om meg” ble tatt opp på flere måter. ”Alle prater, men ingen hører etter”, ble det sagt. Vi beveger oss mer og mer fra USP (altså å argumentere) til POV (point of view, for å engasjere). Og den mest spennende POV for brukeren, er såklart brukerens eget. Folk vil i enda større grad enn før føle seg sett, hørt og forstått. Her litt deprimerende illustrert representert ved Narcissus, der han ligger og sikler på sitt eget speilbilde:

Maleri av Narcissus som ser på sitt eget speilbilde i vannet

”Find – like – love” ble nevnt som trebent formel for å skaffe seg lojale forbrukere. Altså må innholdet ditt være lett å finne, lett å engasjere seg i (her skader det ikke om mini-Narcissusene føler at det handler om dem) og bra nok over tid til at de etterhvert ”elsker” merkevaren din. Det er emosjoner som driver butikken!

Big data – friend or foe

Visste du at når du aksepterer cookies på en nettside er det ikke bare avsenderens cookies du aksepterer – men også et utall andre aktører som overvåker deg?

IMG_3239

Både forsvarere («dette er relevant, brukertilpasset innhold») og kritikere («det er slitsom masereklame, og hva med personvernet?») var representert på 8 minutter. Vi lærte for øvrig at gravide kvinner i tredje trimester er den absolutt hotteste forbrukeren forretningsmessig – altså den flest markedsførere med targeting-planer er ute etter.

Men Big Data kan også brukes på andre og vakrere måter, som i dette minnesmerket etter 9/11, der navnene er gravert inn etter hva slags relasjon ofrene hadde til hverandre.

Skjermbilde 2015-12-07 kl. 10.15.14

Fast food-innhold vs slow food-innhold

«Fast food-innhold» med kort holdbarhet og ditto levetid ble satt opp mot å bygge de store, tydelige idéene over tid.

IMG_3229

Det å skape gode opplevelser, trigge positive følelser og overraske publikummet ditt positivt vil fremdeles være nøkkelen til suksess over tid. Dette NSB-caset ble brukt som et eksempel der et rasjonelt utgangspunkt ble omarbeidet til en strategi som handlet om mennesker. Målet var å gi folk noen nye historier om NSB, og i stedet for å ramse opp argumenter ga man dem noe nytt å snakke om. Som noen andre sa denne dagen; det er kortere vei til hjertet enn til hjernen.

Her synes både mediebransjen, reklamebransjen og markedsavdelingene å være skjønt enige; lenge leve den gode historien!