”Universell utforming er dyrt” og andre myter

Ingeborg Tande Johnsen

”Universell utforming er dyrt” og andre myter

Digitale tjenester Ingen kommentarer

I den fysiske verden er det enkelt å se når noe ikke er universelt utformet. I den digitale verden derimot, er det vanskeligere å oppdage når noen har gjort en dårlig tilgjengelighetsjobb. Som tidligere nevnt, står det ikke så bra til med universell utforming av norske nettsider. Hvorfor er det slik?

Jeg tror det regjerer en del myter rundt universell utforming. La oss se litt nærmere på tre av dem:

Myte 1: Universell utforming er vanskelig

Dette er påpekt av flere jeg har snakket med, men jeg er ikke enig.  Når du jobber med nettstedet ditt, er det viktig at du tenker på tre enkle ting:

  • En god prosess
  • Et godt design
  • En god kode

En god prosess vil si at du tenker på universell utforming helt fra starten av og tester underveis. Ikke vent helt til slutt og håp på det beste. Til testing anbefaler jeg å bruke VoiceOver-funksjonen på maskinen din og Web Accessibility Evaluation Tool (WAVE). Med godt design og god kode gir du siden din en logisk, ryddig oppbygging (kode) og en brukervennlig, behagelig opplevelse (design).

  

Myte 2: WCAG 2.0 er et uforståelig regelverk

”WCA hvaforno?!” tenker kanskje noen som ikke har laget så mange nettsider før. WCAG 2.0 er et regelverk for hvilken standard nettsider må, bør og gjerne skal ha for å være tilgjengelig for alle. Regelverket består av nivåene A, AA, og AAA:

  • A = må
  • AA = bør
  • AAA = gjerne

I dag forventes det å legge seg på AA. Her er noen tips for å komme opp på det nivået:

  • Bruk DIFIs sjekkliste og se til at du oppfyller de fire prinsippene
  • Få en eller flere kolleger til å teste løsningen din. De skal kunne nå alt innhold og all funksjonalitet uten mus. Ta i bruk tab-tasten og test i vei. Kommer du til alt innhold på denne måten?
  • Det enkle er ofte det beste – det gjelder også for innholdet ditt. Lag struktur i teksten med tittel, ingress, avsnitt og mellomtitler. Unngå vanskelige ord og intern sjargong med mindre du er sikker på at målgruppen din forstår det.
  • For å teste farger vil jeg anbefaler WCAG Contrast Checker.

 

Myte 3: Universell utforming er dyrt og bare for funksjonshemmede

Dette er ikke riktig. Universell utforming er ikke dyrt og det er ikke kun for funksjonshemmede. Her har du fått noen enkle verktøy du kan bruke fra start og dermed spare deg for både tid og penger senere i prosessen. Universell utforming er tiltak som gjør nettstedet ditt bra for de med spesielle behov, men det gjør det også bedre for absolutt alle. Tilfeldig? Neppe!

Hvis du vil vite mer om universell utforming er DIFI (Direktoratet for IKT og Forvaltning) sin UU skole et fint sted å starte.

Du kan også lese denne boka: Universell utforming av IKT – systemer av Frode Eika Sandnes.

 

Lykke til med universell utforming inn i prossesen!